Organy władzy publicznej nie mogą przerzucać na obywateli ciążące na nich obowiązki, ani też obarczać inne podmioty skutkami niedopełnienia tychże obowiązków. Obowiązek rzetelnej i aktualizowanej ewidencji rodziców dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu spoczywa na dyrektorze szkoły i wójcie gminy właściwej ze względu na siedzibę tej szkoły.
Wynika on jednoznacznie z § 3a ust. 2 pkt 1, § 4 ust. 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, a także z art. 18 ust. 1 pkt 1 i art. 19 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
Wyrok NSA z 9 kwietnia 2014 r. I OSK 76/14.
Źródło: CBOSA