Co to znaczy dobrze wyedukowany, wchodzący w dorosłość młody człowiek? Świat edukacyjny dyskutuje o tym od dawna. Stawiamy sobie pytanie, jakich używać narzędzi, by ten młody człowiek miał dobre kompetencje – powiedziała minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie konferencji „Innowacyjne przedszkole, innowacyjna szkoła", która odbyła się w Sejmie.
- Ważna jest wiedza, którą człowiek wynosi ze szkoły, ale obecne czasy wymagają też kompetencji miękkich, umiejętności językowych – dodała minister. - Osoba wchodząca w dorosłość, aby mogła się znaleźć na rynku pracy, musi rozpocząć pozyskiwanie tych umiejętności i kompetencji możliwie najwcześniej. W przedszkolu - dodała.
Zagadnienia dotyczące nauki języków obcych w przedszkolach były jednym z najważniejszych podczas konferencji. Zaprezentowano dobre praktyki, m.in. zajęcia językowe w warszawskich przedszkolach, dwujęzyczne szkoły oraz programowanie w nauczaniu wczesnoszkolnym.
Miesiąc temu do konsultacji społecznych skierowany został projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Nowelizacja ta wprowadzi bezpłatną naukę języka obcego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.
Zmiana ta będzie możliwa, ponieważ do podstawy programowej wychowania przedszkolnego dodany został nowy obszar „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym".
Z danych posiadanych przez resort edukacji wynika, że obecnie około 34 % dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym uczy się języków obcych podczas zajęć organizowanych przez przedszkola.
Już od 1 września 2014 r., jeśli tak zdecyduje dyrektor przedszkola lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, dzieci będą uczyły się języków obcych w ramach realizacji podstawy programowej. Obowiązek nauki języków obcych dla dzieci 5-letnich ma być wprowadzony od 1 września 2015, a dla pozostałych dzieci od 1 września 2017 r.
źródło: men.gov.pl