Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dotacja na przedszkola to złe rozwiązanie

Dotacja na przedszkola to złe rozwiązanie fotolia.pl

Ogólnopolskie korporacje samorządów gminnych skierowały list do Prezydenta Rzeczypospolitej, protestując przeciwko nowelizacji ustawy o systemie oświaty, uchwalonej przez Sejm w dniu 13 czerwca br. wbrew negatywnej opinii strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Według Związku Gmin Wiejskich, Związku Miast i Unii Miasteczek, nowelizacja jest niezgodna z konstytucyjnymi zasadami:

  • samodzielności gmin w wykonywaniu zadań własnych (rozwiniętej w ratyfikowanej przez Polskę Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego, która została również zapisana w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym);
  • adekwatności zasilania finansowego do zakresu nałożonych zadań.

W liście do prezydenta czytamy "Tempo prac nad pilnym rządowym projektem ustawy spowodowało, że została ona podpisana przez Pana Prezydenta już 26 czerwca, 6 dni po rozpatrzeniu jej przez Senat. W tej sytuacji nie zdążyliśmy poinformować Pana o naszym stanowisku. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności i wiedząc, że prezydencki projekt zmian w ustawach samorządowych prowadzi do przywrócenia znaczenia podstawowych zasad samorządności terytorialnej, w tym wymienionych powyżej, prosimy Pana Prezydenta o skierowanie jej do oceny Trybunału Konstytucyjnego, na podstawie art. 191 ust. 1 Konstytucji RP. Jesteśmy gotowi podjąć współpracę z Kancelarią Prezydenta RP w sprawie przygotowania stosownego wniosku do Trybunału Konstytucyjnego.”

Organizacje przedstawiają szerokie uzasadnienie  swojego apelu

1. Art. 9 ust. 1 i 7 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego: 1. Społeczności lokalne mają prawo, w ramach narodowej polityki gospodarczej, do posiadania własnych wystarczających zasobów finansowych, którymi mogą swo-bodnie dysponować w ramach wykonywania swych uprawnień. (…) 7. O ile jest to możliwe, subsydia przyznane społecznościom lokalnym nie powinny być przeznaczane na finansowanie specyficznych projektów. Przyznanie subsydiów nie może zagrażać podstawowej wolności społeczności lokalnej do swobodnego prowa-dzenia własnej polityki w zakresie przyznanych jej uprawnień.

2. Art.7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym: Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga za-pewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.

3. Ustawa z 13 czerwca znacząco poszerza zakres zadania własnego gmin, jakim jest pro-wadzenie przedszkoli, przyznając na ten cel dotację celową, zamiast zapewnić adekwatny wzrost dochodów własnych lub subwencji ogólnej. Jest to całkowicie sprzeczne z powyższymi zasadami. Gminom narzucono szczegółowy sposób realizacji nowego zadania "własnego", przyznając na to zadanie "własne" dotację celową (a więc podlegającą ścisłemu rozliczeniu i – w określonych sytuacjach – zwrotowi). W dodatku wielkość przyznanej dotacji jest poważnie niedoszacowana.

4. Jeśli rząd RP postanowił zrobić poprzez tą ustawę (rękami samorządów, po części na nasz koszt) prezent rodzicom dzieci w wieku przedszkolnym, powinno to być zadanie zlecone. Wówczas finansowanie przez dotację byłoby zgodne z zasadami, stawiałoby też gminy w korzystniejszej sytuacji, bowiem w przypadku niedoszacowania dotacji przy-sługiwałoby im roszczenie.

5. Przyjęta ustawa (art. 14 d ustawy nowelizowanej) dobitnie wskazuje podejście rządu do samorządów: dotacja jest przeznaczona na dofinansowanie, a nie sfinansowanie nowego zadania, podczas gdy ustawa o finansach publicznych rozróżnia dotację celową na finansowanie zadania własnego od dotacji na jego dofinansowanie (art. 128). Rząd przyznaje więc wprost, że tylko dofinansuje nowy zakres zadań. Wynika to także z przesłanego nam już po uchwaleniu ustawy projektu aktu wykonawczego.

Źródło: zmp.poznan.pl

Pt., 5 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża