Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Karta Nauczyciela trafia na Komisję Wspólną

Karta Nauczyciela trafia na Komisję Wspólną fotolia.pl

Ministerialny projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela w ramach procedur uzgodnieniowych trafił do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Opinię zapewne uzyska pozytywną, choć proponowane zmiany są kosmetyką w porównaniu z rzeczywistymi potrzebami.

Projekt ogranicza się bowiem do:

  1. wzmocnienia motywacyjnego charakteru wynagrodzenia. Pod tym pojęciem kryje się zmiana w art. 30 Karty nauczyciela wprowadzająca rozliczanie środków wydatkowanych na wynagrodzenia nauczycieli łącznie na wszystkich stopniach awansu zawodowego, a nie tak jak do tej pory oddzielnie na poszczególnych stopniach;
  2. zmiany sposobu ustalania wysokości dodatku wiejskiego – z procentowego na kwotowy;
  3. urealnienia uprawnień socjalnych poprzez zniesienie dodatku mieszkaniowego, zasiłku na zagospodarowanie, prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do osobistego użytkowania działki gruntu szkolnego, prawa do zajmowania mieszkań w budynkach szkolnych i użytkowanych przez szkoły – jednakże z zachowaniem praw nabytych;
  4. zmian w przepisach dotyczących urlopu dla poratowania zdrowia, m.in. w zakresie zmiany kryteriów jego przyznawania (nie po co najmniej 7, lecz 20 latach zatrudnienia), wymiaru (nie 3, a 1 rok) i trybu przyznawania (orzeczenie lekarza medycyny pracy, a nie dowolnego lekarza);
  5. związania form doskonalenia zawodowego nauczycieli z potrzebami uczniów i szkoły (a przede wszystkim potrzeby wyznaczanej przez Ministra Edukacji Narodowej polityki edukacyjnej), m.in. poprzez… wprowadzenie rejestracji doskonalenia zawodowego w ramach czasu pracy nauczyciela;
  6. wprowadzenia obowiązku rejestrowania w ramach czasu pracy nauczyciela najistotniejszych czynności wspierających proces dydaktyczny, takich jak praca zespołowa nauczycieli, czy kontakt nauczyciela z rodzicami uczniów szkoły;
  7. zwiększenia roli rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących istotnych spraw szkoły m.in. poprzez rozszerzenie udziału przedstawicieli rodziców w procedurze awansu zawodowego nauczycieli i procedurze oceny pracy nauczycieli oraz kilku zagadnień porządkowych.
Czw., 28 Mrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski