Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Bezpośredni wybór starosty i marszałka. Czy to możliwe?

Bezpośredni wybór starosty i marszałka. Czy to możliwe? fotolia.pl

Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu skierowano Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, dotyczący wprowadzenia bezpośredniego wyboru starosty i marszałka województwa (druk 1438). Autorem projektu są posłowie Solidarnej Polski.

Celem projektowanej ustawy jest nowelizacja Kodeksu wyborczego, w zakresie wyboru przewodniczącego zarządu w powiecie oraz w województwie. Zdaniem wnioskodawców, wprowadzenie bezpośredniego wyboru starosty i marszałka województwa, gwarantowałoby zwiększenie procesu demokratyzacji samorządu. Ponadto starosta oraz marszałek województwa zyskiwałby większą legitymację społeczną w zakresie sprawowanej funkcji.

Rekomendując przedstawiony projekt wnioskodawcy wskazali na następujące korzyści, jakie ich zdaniem niesie omawiany projekt:

  1. zmianą organizacji kampanii wyborczej, stwarzająca komitetom wyborczym możliwość do rejestracji na swoich listach wyborczych kandydatów na starostów i marszałków województwa,
  2. ograniczenie zależności zarządu powiatu i województwa od przychylności radnych rady powiatu i sejmiku województwa,
  3. wybrany demokratycznie w wyborach bezpośrednich starosta i marszałek województwa będzie posiadał większą legitymację społeczną, co pozwoli mu na formułowanie zarządu jednostki którą kieruje wedle swoich zamierzeń.

Skutkiem finansowym wprowadzanych rozwiązań byłoby zarówno:

  1. nieznaczne zwiększenie wydatków w zakresie sądownictwa administracyjnego (skargi na postanowienia komisarzy wyborczych o wygaśnięciu mandatu starosty lub marszałka województwa, które jednak są opcjonalne i wcale nie muszą występować,) oraz wydatków Państwowej Komisji Wyborczej (związane z dodrukowaniem dodatkowych kart wyborczych), jak również
  2. wzrost dochodów publicznych nadawców radiowych i telewizyjnych, związanych z emisją spotów wyborczych kandydatów na starostów i marszałków województwa.

Realnie oceniając. Szanse na wejście w życie tych propozycji są niewielkie.

Śr., 3 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka