Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Skarga gminy będącej członkiem związku międzygminnego na uchwałę organów tego związku

Skarga gminy będącej członkiem związku międzygminnego na uchwałę organów tego związku fotolia.pl

Czy gmina będąca członkiem związku międzygminnego posiada uprawnienie do złożenia skargi na uchwały organów tego związku?

Z przepisu art. 99 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że przepisy o nadzorze nad gminami stosuje się odpowiednio do związków i porozumień. Jest to odesłanie do stosowania przepisów o nadzorze, ale regulacja zawarta w tym przepisie nie dotyczy zaskarżenia uchwał w trybie art. 101 ustawy, bo ustanowione w nim prawo do skargi, nie wiąże się z nadzorem nad jednostkami samorządu terytorialnego. Z przepisu art. 101 nie wynika wprost dopuszczalność zaskarżenia uchwał organów związków komunalnych.

Mimo braku bezpośredniego wskazania, za dopuszczeniem skargi na uchwałę organu związku przemawia, że skargę w trybie art. 101 można wnieść także na uchwałę związku w sprawie z zakresu administracji publicznej, oraz przepis art. 184 Konstytucji RP stanowiący, iż sądy administracyjne sprawują kontrolę działania administracji publicznej, a ta kontrola obejmuje orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego, a więc także uchwał organów związku, mających przymiot organów samorządu terytorialnego. Potwierdza taką wykładnię także przepis art. 3 §2 pkt 6 Prawa o postepowaniu przed sądami administracyjnymi, z którego wynika, że kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej. Zarówno art. 165 ust. 2 Konstytucji jak i art. 2 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym statuują zasadę sądowej ochrony samodzielności gminy, a ta ochrona nie powinna być interpretowana zawężająco. Wyłączenie spod tych regulacji uchwał organów związków, w trybie art. 101, ograniczałoby w sposób nieuprawniony zakres kontroli sądowej. W przypadku, gdy zadania związków międzygminnych to zadania przekazane im do wykonania przez gminy je tworzące, to negowanie tego uprawnienia prowadziłoby do nieuzasadnionego zróżnicowania zakresu prawa do skargi, w zależności od tego czy gmina wykonywałaby te zadania samodzielnie czy też ich wykonanie powierzyłaby związkowi międzygminnemu. Utworzenie związku, w takiej sytuacji, mogłoby prowadzić do ograniczenia prawa do sądu, choć przedmiot i forma rozstrzygnięcia, podjętego przez organ związku, byłyby takie same jak wtedy, gdy określone zadanie wykonywałaby gmina.

Źródło: Orzecznictwo NSA

Pon., 8 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka