Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Hulajnoga elektryczna tylko bez siodełka. Twarde stanowisko ministerstwa infrastruktury

Hulajnoga elektryczna tylko bez siodełka. Twarde stanowisko ministerstwa infrastruktury fotolia.pl

Czy nie dałoby się zmienić definicji hulajnogi elektrycznej by objęła ona również pojazdy z siodełkiem? O to pytała w swojej interpelacji poseł Paulina Matysiak. Ministerstwo Infrastruktury nie widzi potrzeby zmian mimo dosyć życiowych argumentów.

Poseł Lewicy zauważyła w swoim wystąpieniu, że obecna ustawowa definicja hulajnogi elektrycznej nie obejmując pojazdów z siodełkiem (choć nie różnią się one w zasadzie poza tym elementem od normalnych hulajnóg) powoduje, że pojazdy należą do zupełnie innej kategorii, co nakłada na ich posiadaczy obowiązek rejestracji oraz wykupienie ubezpieczenia OC. Często jednak użytkownikami takich pojazdów są osoby starsze lub nie w pełni sprawne ruchowo, a tego typu pojazd ułatwia im przemieszczanie się. Są przez to jednak narażone na mandaty, ze względu na teoretyczny zakaz poruszania się nimi po chodnikach lub ścieżkach rowerowych. Dlatego Matysiak postulowała o objęcie tych pojazdów definicją hulajnogi elektrycznej.

W odpowiedzi, Ministerstwo powołało się na regulacje unijne - wymagania techniczne dla nowych pojazdów dwukołowych, trzykołowych oraz czterokołowców (sklasyfikowanych w ramach kategorii homologacyjnej L) są określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców. Jak wskazał w piśmie Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w ministerstwie, ewentualny montaż siedziska powoduje w tym kontekście zmianę podstawowych cech użytkowych i objęcie takiego pojazdu wymaganiami wyżej wymienionego rozporządzenia, klasyfikując go jako kategoria L1e – lekki dwukołowy pojazd silnikowy i podkategoria L1e-B – dwukołowy motorower. Pojazdy te w takim wypadku spełniają określone kryteria techniczne określone w załączniku do unijnego rozporządzenia, więc ich producent jest zobowiązany uzyskać unijne świadectwo homologacji typu pojazdu, a pojazdy te podlegają procedurze rejestracji.

Resort przywołał również fakt, że także w innych krajach, hulajnoga elektryczna jest określana prawnie jako pojazd bez siedziska.

Ministerstwo nie planuje więc nowelizacji przepisów. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą – Prawo o ruchu drogowym, hulajnogą elektryczną jest pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.

Nr interpelacji: 2066

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2024 r., znak DTD-4.054.3.2024

Śr., 1 Mj. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński