Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dostęp do akt postępowania konkursowego na zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Dostęp do akt postępowania konkursowego na zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej fotolia.pl

Przepis art. 154 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie ogranicza odwołującego się w jego uprawnieniach procesowych jako strony postępowania i nie wyłącza akt postępowania konkursowego z toku postępowania odwoławczego prowadzonego w trybie art. 154 ww. ustawy.
(Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 września 2014 r., II GSK 1012/13).

Zadaniem organu NFZ, któremu powierzono przeprowadzenie postępowania administracyjnego, jest ustalenie, czy postępowanie konkursowe przeprowadzone zostało zgodnie z przepisami prawa, z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji oraz zasad równego traktowania świadczeniodawców. Oznacza to, że nie chodzi jedynie o zbadanie, czy nie zostały naruszone wymagania formalnoprawne, ale równieżo ustalenie, czy nie naruszono wymienionych zasad w znaczeniu materialnym przez nierównoprawne stosowanie kryteriów przyjętych, jako podstawa dokonanych ocen. W postępowaniu administracyjnym zadaniem organu jest dokonanie kontroli postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeńopieki zdrowotnej pod kątem ewentualnego naruszenia przepisów prawa, ale także zbadanie stanu faktycznego sprawy w takim zakresie, który mógłmiećwpływ na uszczerbek interesu prawnego uczestnika postępowania.

Odmowa udostępnienia akt stronie stanowi niewątpliwie naruszenie przepisów postępowania, gdyżstrona zostaje pozbawiona możliwości sprawdzenia, czy dokonana przez komisjękonkursowąocena oferty nie narusza zasad równego traktowania wszystkich świadczeniodawców ubiegających sięo zawarcie umowy.

Akta postępowania administracyjnego z zasady sąjawne, strony majądo nich dostęp ograniczony jedynie przepisami ustawowymi, w tym przepisem art. 74 §1k.p.a.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozpoznanie odwołania wniesionego na podstawie art. 154w związku z art. 152ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, może obejmowaćrównieżbadanie prawidłowości oceny oferty złożonej przez podmiot konkurujący z podmiotem wnoszącym odwołanie, co wiąże sięz prawem dostępu odwołującego do akt postępowania konkursowego, dotyczącym równieżpodmiotów konkurujących jedynie z ograniczeniami wynikającymi z przepisów ustawy art. 74 §1i 2k.p.a. i art. 55ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że bez dostępu do pełnych akt postępowania administracyjnego zawierających równieżoferty podmiotów konkurencyjnych strona jest pozbawiona możliwości sformułowania wszystkich zarzutów w odwołaniu od wyniku postępowania konkursowego, a przede wszystkim stwierdzenia, czy nie naruszono zasad postępowania konkursowego, a w szczególności zasady równego traktowania świadczeniodawców, uczciwej konkurencji, niezmienności warunków w trakcie postępowania, a w konsekwencji, czy interes prawny odwołującego doznałuszczerbku.

Weryfikacja postępowania konkursowego w trybie art. 154 w zw. z art. 152 ustawy o świadczeniach nie oznacza oczywiście powtórzenia czynności z tego postępowania, ale oznacza kontrolęprawidłowości poszczególnych ocen ofert w oparciu o jednolite kryteria wynikające z przepisów prawa materialnego, a tego nie można przeprowadzićbez dostępu do akt postępowania konkursowego.

Przepis art. 152 ust. 1 stanowiący o tym, że świadczeniodawcom, których interes prawny doznałuszczerbku w wyniku naruszenia przez Fundusz zasad przeprowadzania postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeńopieki zdrowotnej, przysługująśrodki odwoławcze i skarga na zasadach określonych w art. 153 i 154, nie reguluje w sposób odmienny przeprowadzenia postępowania odwoławczego niżto regulujązasady postępowania administracyjnego wyrażone w kodeksie postępowania administracyjnego, a w szczególności w art. 73i 74k.p.a.

Równieżprzepis art. 154 ust. 1 ustawy o świadczeniach nie ogranicza odwołującego sięw jego uprawnieniach procesowych, jako strony postępowania i nie wyłącza akt postępowania konkursowego z toku postępowania odwoławczego prowadzonego w trybie art. 154 ustawy o świadczeniach.

Źródło: CBOSA

Pt., 25 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka