Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA w Gliwicach o warunku udziału naruszającym zasadę uczciwej konkurencji

WSA w Gliwicach o warunku udziału naruszającym zasadę uczciwej konkurencji fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach przychylił się do stanowiska Zarządu Województwa Śląskiego, zdaniem którego Beneficjent postawił nieadekwatne warunki udziału w postępowaniu, co stanowiło nieprawidłowość i w konsekwencji skutkowało nałożeniem korekty. Co powiedział Sąd?

Sąd przede wszystkim postawił następujące pytanie: czy wskazywane przez organ uchybienia mieściły się w pojęciu „nieprawidłowości” w rozumieniu art. 2 pkt 36 rozporządzenia nr 1303/2013 – i w konsekwencji musiały skutkować nałożeniem określonych w zaskarżonej decyzji sankcji finansowych? W tym kontekście WSA zauważył, że Prawo zamówień publicznych ma sztywny reżim i jednoznaczne, rygorystyczne regulacje zabezpieczające prze zakłóceniem czystości konkurencji i wyeliminowaniem jakichkolwiek prób obejścia tego wymogu.

W omawianej sprawie w trakcie przeprowadzonej kontroli organ stwierdził, że wskazane przez Skarżącego w postępowaniach na realizację usługi przeprowadzenia indywidualnych konsultacji psychologicznych w procesie realizacji ścieżki integracji społecznej oraz kursów zawodowych prawa jazdy kat. B warunki udziału jako „wykazanie zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy, który uprzednio uczestniczył w podobnym projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego o określonej minimalnej wartości” – naruszały dyspozycję art. 7 ust. 1 P.z.p., gdyż mogły prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez wykluczenie z tego postępowania potencjalnych wykonawców niemających doświadczenia zawodowego w prowadzeniu takich usług dla uczestników projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem sformułowane w SIWZ w ten sposób warunki nie dawały podstaw, aby uznać je za odpowiednie i adekwatne w relacji do przedmiotu zamówienia oraz zapewniające zamawiającemu oczekiwany poziom realizacji zamówienia.

Porównując warunki zawarte przez Stronę Skarżącą w swoich zapytaniach ofertowych z celem danego zamówienia Sąd stwierdził, że na skutek nieuzasadnionego wymogu uczestniczenia ewentualnego wykonawcy we wcześniejszej realizacji projektu współfinansowanego ze środków UE nastąpiło naruszenie uczciwej konkurencji, równego traktowania i niemożności złożenia oferty przez podmioty zainteresowane udziałem w realizacji projektu, a które nie posiadały uprzednio zdobytego doświadczenia w projekcie finansowanym ze środków unijnych, które to doświadczenie nie ma nic wspólnego z profesjonalnym świadczeniem konkretnej usługi.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 lutego 2020 r., III SA/Gl 7/20

Źródło: CBOSA

Pt., 27 Mrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel