Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia

Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia fot.canva

27 listopada 2025 r. w Gdyni podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji w krajowej infrastrukturze paliwowej. Projekt, mający kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa i wzmocnienia zdolności Polski do dywersyfikacji dostaw paliw, zostanie zrealizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj” przez firmę Budimex SA. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 174 mln zł.

Podkreślono, że modernizacja stanowiska przeładunkowego w Porcie Gdynia ma realnie zwiększyć odporność kraju na zakłócenia dostaw. Nowoczesna infrastruktura umożliwi obsługę największych tankowców wpływających na Bałtyk i elastyczne reagowanie na sytuacje kryzysowe – polityczne, militarne i surowcowe. 

Zakres modernizacji stanowiska przeładunku paliw płynnych jest znaczący i dotyczy zarówno zwiększenia jego fizycznych możliwości, jak i technologicznego unowocześnienia. Inwestycja ma niemal podwoić roczną przepustowość przeładunkową portu, podnosząc ją z 3,2 mln ton do 6 mln ton.

Kluczowe parametry techniczne po modernizacji to wzrost nośności z 55 tys. DWT do 170 tys. DWT, umożliwiając obsługę największych tankowców. Pogłębienie akwenu z 11,5 m do 14,2 m. Osiągnięcie długości stanowiska do 300 m.

Zakres prac budowlanych obejmuje budowę nowego, uniwersalnego pomostu przeładunkowego, zaprojektowanego z rezerwą pod obsługę przyszłych rodzajów paliw. Ponadto, w ramach inwestycji, rozbudowany zostanie system dalb cumowniczo-odbojowych, zainstalowane zostaną dodatkowe monitory przeciwpożarowe oraz powstanie nowy budynek przepompowni. 

Istotnym strategicznie elementem inwestycji jest jej ścisłe powiązanie z bazą paliw PERN w Dębogórzu. Stanowisko przeładunkowe łączy z tą bazą około 12-kilometrowy rurociąg.

W ramach prowadzonych już działań w bazie w Dębogórzu powstały wcześniej trzy nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m3, co zwiększyło jej całkowite możliwości magazynowe do ponad 500 tys. m3. Jednocześnie rozbudowano nalewnię cystern kolejowych, podnosząc jej przepustowość o 4000 m3 na dobę.

Połączenie rozbudowanej infrastruktury portowej w Gdyni z nowoczesną bazą magazynowo-przeładunkową w Dębogórzu tworzy spójny system bezpieczeństwa energetycznego. System ten umożliwi szybkie i elastyczne kierowanie paliw w głąb kraju – zarówno transportem rurociągowym, jak i kolejowym. Zwiększona przepustowość portu i pełne wykorzystanie potencjału bazy PERN oznaczają skuteczniejszą dywersyfikację kierunków importu oraz wzmocnienie pozycji Portu Gdynia jako kluczowego ogniwa narodowego łańcucha logistycznego paliw. 

Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. Pierwszy etap projektowy to 450 dni na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Drugi etap budowlany to 1000 dni na wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Zakończenie całości inwestycji planowane jest na rok 2028.

Źródło: MI

Śr., 3 Gr. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś