Podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Deregulacji oraz Komisji Infrastruktury, które odbyło się 4 listopada 2025 r., omawiano rządowy projekt nowelizacji ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1379). Jednym z budzących wątpliwości punktów była propozycja, by terminy określone w art. 35 ust. 6 pkt 1–3 ustawy przestały być uznawane za terminy załatwienia sprawy w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Przedstawiciel Związku Powiatów Polskich, wyraził stanowisko, że w praktyce taka zmiana doprowadziłaby do znacznego skrócenia czasu, jaki organy administracji mają na rozpatrzenie wniosków o pozwolenie na budowę. Skrócone terminy utrudniłyby rzetelne przeprowadzenie wszystkich etapów postępowania, od zawiadomienia stron, przez analizę dokumentacji projektowej, aż po sporządzenie decyzji i jej doręczenie.
Strona samorządowa argumentowała również, że obecny 65-dniowy termin określony w Prawie budowlanym stanowi rozwiązanie specjalne wobec przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (lex specialis), co potwierdza orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych w Gdańsku i Lublinie. W ocenie samorządów zmiana proponowana w projekcie mogłaby doprowadzić do niepotrzebnych napięć w relacjach z inwestorami, zwiększenia liczby odwołań oraz ryzyka nakładania kar finansowych na urzędy. Wskazano również na aspekty organizacyjne – urlopy, nieobecności czy ograniczone zasoby kadrowe, które w mniejszych starostwach często decydują o terminowości postępowań.
W toku obrad pojawiła się propozycja formalnego zgłoszenia poprawki wykreślającej sporny zapis. Po krótkiej dyskusji i prośbie o opinię resortu, która okazała się być pozytywna, przewodniczący komisji - poseł Jacek Suchoń, przejął przygotowany tekst poprawki i oficjalnie wprowadził go do procedowania. Ministerstwo zadeklarowało gotowość poparcia zmiany, a w głosowaniu poprawka uzyskała większość – 20 posłów głosowało „za”, 8 wstrzymało się.
Choć Stowarzyszenie Architektów Polskich wyraziło zastrzeżenia wobec tej decyzji, uznając, że może ona spowolnić procesy inwestycyjne, większość członków komisji uznała argumenty samorządów za uzasadnione.
Dla powiatów to decyzja o wymiarze praktycznym – utrzymuje dotychczasowy porządek proceduralny i pozwala uniknąć sytuacji, w której urzędnicy musieliby wybierać między rzetelnością a szybkością.