Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy inwentaryzację stanu lasów należy przedłożyć wraz z decyzją wydaną na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o lasach?

Czy inwentaryzację stanu lasów należy przedłożyć wraz z decyzją wydaną na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o lasach? fotolia.pl

Czy inwentaryzację stanu lasów (ISL) należy przedłożyć (dołączyć) do decyzji starosty określającej zadania z zakresu gospodarki leśnej?

Odpowiedź: Nie, bowiem przepisy ustawy o lasach nie nakładają takiego obowiązku.

Co mówi ustawa o lasach?

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy o lasach (uol), dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa, zadania z zakresu gospodarki leśnej określa decyzja starosty wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasów.

Z kolei art. 21 ust. 2 uol stanowi, że inwentaryzację stanu lasów, o której mowa w art. 19 ust. 3, przeprowadza się na zlecenie starosty.

Z przytoczonych przepisów nie wynika zatem obowiązek dołączania do przedmiotowej decyzji dokumentu ISL. Co więcej, przepisy nie określają żadnych szczególnych (w tym dodatkowych) wymogów, jakie powinna spełniać taka decyzja.

Elementy decyzji wydawanej na podstawie art. 19 ust. 3 uol

Co do zasady taka decyzja powinna zawierać elementy określone w art. 107 § 1 Kpa, do których należą:

  1. oznaczenie organu administracji publicznej;
  2. datę wydania;
  3. oznaczenie strony lub stron;
  4. powołanie podstawy prawnej;
  5. rozstrzygnięcie;
  6. uzasadnienie faktyczne i prawne;
  7. pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach zrzeczenia się odwołania;
  8. podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji;
  9. w przypadku decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego, sprzeciw od decyzji lub skarga do sądu administracyjnego - pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa, sprzeciwu od decyzji lub skargi oraz wysokości opłaty od powództwa lub wpisu od skargi lub sprzeciwu od decyzji, jeżeli mają one charakter stały, albo podstawie do wyliczenia opłaty lub wpisu o charakterze stosunkowym, a także możliwości ubiegania się przez stronę o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy.

Mając na uwadze art. 107 § 2 Kpa, warto wskazać, że przepisy szczególne, w tym ustawa o lasach, nie określają innych składników, które powinna zawierać taka decyzja.

Należy jednak wskazać, że w katalogu zadań, o których rozstrzyga decyzja wydana na podstawie ISL mogą znaleźć się zadania określające m.in.:

  • etat cięć (tj. ilość drewna przewidzianego do pozyskania),
  • pielęgnowanie upraw, młodników i drzewostanów średnich klas wieku,
  • zalesienia i odnowienia,
  • zadania dotyczące cięć pielęgnacyjnych i sanitarnych,
  • ochronę lasu, w tym ochronę przeciwpożarową,
  • obowiązki związane z ponownym wprowadzeniem roślinności leśnej (upraw leśnych),
  • obowiązki związane z zalesianiem gruntów lub przebudową drzewostanu,
  • ochronę gleb i wód.

Wnioski

Artykuł 19 ust. 3 uol nie wymaga, aby inwentaryzacja stanu lasu była przedkładana adresatowi decyzji wydanej na podstawie tego przepisu – tak stwierdził w uzasadnieniu prawnym WSA we Wrocławiu (zob. wyrok z 11.03.2025 r., sygn. akt II SA/Wr 746/24, źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl).

W kontekście tak sformułowanego wniosku należy zwrócić również uwagę na przepisy Kpa, a konkretnie na art. 10 § 1 Kodeksu, który stanowi, że organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Istotny jest także art. 73 Kpa, który określa zakres dostępu strony do akt sprawy, przy czym § 1 tego przepisu stanowi, że strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.

Reasumując:

  • starosta nie ma obowiązku dołączania ISL do decyzji wydanej na podstawie art. 19 ust. 3 uol,
  • strona (adresat takiej decyzji) ma prawo czynnego udziału w postępowaniu o wydanie takiej decyzji, w tym prawo wglądu w akta sprawy, co oznacza, że na każdym etapie postępowania oraz po jego zakończeniu może zapoznać się z treścią ISL.
Czw., 5 Czrw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak