Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Środki z rezerwy kryzysowej na aerator w stacji uzdatniania wody? RIO daje zielone światło

Środki z rezerwy kryzysowej na aerator w stacji uzdatniania wody? RIO daje zielone światło fotolia.pl

Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy zajęła pozytywne stanowisko co do sfinansowania z tzw. rezerwy kryzysowej wymiany urządzenia do natleniania wody.

Czy z rezerwy celowej na zarządzenie kryzysowe jednostka samorządu może przeznaczyć środki na wymianę aeratora do natleniania wody celem zapewnienia prawidłowej jakości wody przeznaczonej dla ludzi? Gmina podkreśliła przy tym, że skład chemiczny wody w ujęciach podziemnych powoduje, że woda musi być napowietrzana. Służą do tego aeratory w stacji uzdatniania. Jeden z dwóch dotychczasowych aeratorów skorodował i wymaga całkowitej wymiany. Gdyby i drugi padł, to brak tych urządzeń może doprowadzić do braku wody w kranach ze względu na jej  niedopuszczalną jakość. Taki stan faktyczny i pytanie przedstawiła swojej regionalnej izbie obrachunkowej jedna z kujawsko-pomorskich gmin. RIO nie widzi przeszkód.

Jak wskazano, wynika to z art. 19 ust. 2 pkt 6 w zw. art. 3 ust. 2 pkt f ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym w powiązaniu z przepisem ustawy o samorządzie gminnym – konkretnie art. 7 ust. 1 pkt 3 mówiącym o zaopatrzeniu w wodę jako jednym z zadań własnych gminy.

Zdaniem Izby przytoczone przepisy pozwalają na to, by przeznaczyć zaplanowaną w budżecie jst rezerwę celową na zarządzanie kryzysowe na wymianę aeratora do natleniania wody. Jak wskazała RIO - jest to bowiem zadanie własne gminy, a przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny wskazuje, że zadanie to mieści się w zakresie pojęcia sytuacji kryzysowej. Przypomniano, że zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej. Infrastruktura krytyczna obejmuje z kolei m.in. systemy zaopatrzenia w wodę. Organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej należy natomiast do zadań organu wykonawczego gminy.

„Powyższe wymaga podjęcia niezwłocznych działań, mających na celu zapobieżenie skutkom awarii urządzeń niezbędnych dla zapewnienia odpowiedniej jakości wody dla mieszkańców gminy.” – stwierdziła bydgoska Izba.

Opracowano na podstawie pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 7 lutego 2024 r., znak RIO-NR.N-432-2/2024.

Czw., 22 Lt. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński