Główne nieprawidłowości stwierdzone przez NIK w kontroli dotyczącej zatwierdzania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przez Wody Polskie to przewlekłość postępowań i liczne naruszenia przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Organ regulacyjny nie realizował swojego zadania zgodnie z prawem, terminowo i rzetelnie. Przyczyną był nieskuteczny system kontroli zarządczej, a także braki kadrowe i fluktuacja kadr w regionalnych zarządach gospodarki wodnej.
Objęte kontrolą jednostki realizowały ustawowe zadania organu regulacyjnego w obszarze zatwierdzania taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz skracania okresu ich obowiązywania. System kontroli zarządczej w skontrolowanych jednostkach nie był jednak w tym obszarze skuteczny, ponieważ – jak wykazała kontrola NIK - w wielu przypadkach nie zapewniał on zgodnej z prawem, rzetelnej i terminowej realizacji tych zadań. Do powstania ujawnionych przez NIK nieprawidłowości przyczyniły się także braki kadrowe i fluktuacja kadr w wydziałach taryf w skontrolowanych RZGW.
Jak czytamy - podczas kontroli NIK przeprowadziła ankietę wśród ponad 600 przedsiębiorstw i gmin prowadzących działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i/lub zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie działania kontrolowanych jednostek. Spośród 246 z nich, które udzieliły NIK informacji, 70 złożyło w latach 2021-2022 do organu regulacyjnego wnioski o skrócenie okresu obowiązywania taryfy i zatwierdzenie nowej, a 110 podało, że takie wnioski zamierza złożyć w 2023 r.
W wyniku kontroli w RZGW w Szczecinie NIK sformułowała 14 wniosków, a w RZGW w Poznaniu cztery. Dotyczyły one w szczególności:
- podjęcia działań organizacyjnych zmierzających do eliminowania przewlekłości postępowań oraz nieterminowego rozpatrywania wniosków o zatwierdzenie taryf i skrócenie okresu obowiązywania taryf,
- zapewnienia stronom postępowań administracyjnych prawa do czynnego w nich udziału i wzmocnienia nadzoru nad obiegiem dokumentów w jednostce,
- zapewnienia należytego przygotowania pracowników Wydziału Taryf w RZGW w Szczecinie do prowadzenia postępowań administracyjnych dotyczących zatwierdzania taryf,
- wprowadzenia regulacji wewnętrznych obejmujących proces zatwierdzania taryf,
- wzmocnienia kontroli zarządczej w obszarze realizacji zadań przez organ regulacyjny,
- przestrzegania w RZGW w Szczecinie obowiązujących w Wodach Polskich zasad przeprowadzania procesu rekrutacyjnego pracowników oraz jego dokumentowania,
- egzekwowania od pracowników RZGW w Szczecinie obowiązku prowadzenia metryk spraw w postępowaniach administracyjnych,
- monitorowania terminowości publikowania decyzji o zatwierdzeniu taryf w Biuletynie Informacji Publicznej,
- niezwłocznego sporządzenia przez skontrolowane jednostki raportów dotyczących warunków wykonywania działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków i ich publikacji.
Pełna informacja z kontroli dostępna na stronie NIK
Źródło: NIK