Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu rozpoznał skargę Wojewody na uchwałę Rady Miasta w przedmiocie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Sad przychylił się do większości zarzutów, przy czym stwierdził nieważność jedynie części uchwały – zgodnie z żądaniem Wojewody. Problematyczne były m.in. zawarte w Regulaminie postanowienia dot. obowiązków związanych np. z wnioskiem o przyłączenie do sieci.
W § 10 ust. 2 pkt 5 Regulaminu nałożono na osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci obowiązek załączenia do wniosku planu/szkicu/mapy ukazujące aktualne lub/projektowane, usytuowanie obiektów na nieruchomości. Postanowienie to należało według Sądu uznać za wykroczenie poza granice kompetencji prawotwórczej wynikającej z art. 19 ust. 5 pkt 4 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Gmina nie może wymagać od podmiotów wnioskujących spełnienia takich obowiązków, których ustawodawca w sposób wyraźny nie przewidział w delegacji do stanowienia aktów prawa miejscowego. W myśl przepisów ustawy – Prawo budowlane, budowa przyłącza wymaga sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – art. 29a ust. 1 Prawa budowlanego. Wobec tego przewidziany w zacytowanym wyżej przepisie Regulaminu obowiązek przedłożenia przez osobę ubiegającą się o przyłączenie jej nieruchomości do sieci innych dokumentów niż wymagane w przepisach rangi ustawowej, w tym w przepisach ustawy – Prawo budowlane, nie znajduje według Sądu uzasadnienia; w ogóle brak jest podstaw prawnych do żądania przedłożenia przez ubiegającego się o przyłączenie jego nieruchomości do sieci innych dokumentów niż wymagane przez Prawo budowlane. W konsekwencji Wojewódzki Sąd stwierdził nieważność § 10 ust. 2 pkt 5 Regulaminu, a także takiego samego postanowienia znajdującego się w załączniku nr 2 do Regulaminu.
Sąd podzielił także stanowisko wyrażone w skardze, że organ stanowiący Gminy uregulował w § 13 ust. 9 pkt 2 i w § 13 ust. 10 Regulaminu dodatkowe, niewynikające z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu, obowiązki. I tak w § 13 ust. 9 pkt 2 Regulaminu postanowiono, że protokół końcowy odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej m.in. wykonany operat geodezyjny w zakresie wskazanym w przepisach wykonawczych, a w § 13 ust. 10 Regulaminu wskazano, że załącznikami do protokołu końcowego odbioru technicznego są atesty, deklaracje zgodności bądź aprobaty techniczne materiałów wykorzystywanych do budowy przyłącza wodociągowego i/lub przyłącza kanalizacyjnego, dokumentacja projektowa oraz inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza wykonanego przyłącza wodociągowego i/lub przyłącza kanalizacyjnego. Zasadny był według WSA zarzut skargi wskazujący, że jednostronne nakładanie na obywateli jakichkolwiek obowiązków nie jest dopuszczalne bez wyraźnego upoważnienia ustawowego. Tym bardziej nie do zaakceptowania wydaje się sytuacja, w której przyszłego odbiorcę zobowiązuje się do dokonania czynności, które zastrzeżone są dla potrzeb postępowań regulowanych innymi dziedzinami prawa. Normowanie w aktach prawa miejscowego kwestii, które zostały już uregulowane w ustawie lub rozporządzeniu, w sytuacji gdy brak jest szczegółowego ustawowego upoważnienia dla rady gminy do ich określenia w uchwale, należy uznać za niedopuszczalne.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 27 listopada 2019 r., I SA/Op 383/19
Źródło: CBOSA