Przepisy art. 16 ustawy Prawo budowlane zawierają upoważnienie dla ministra właściwego do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa do wydania rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego.
Ma ono normować:
- rodzaje i zakres przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
- sposób stwierdzania posiadania przygotowania zawodowego i jego weryfikacji;
- ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych.
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 7 lutego 2018 r., K 39/15 stwierdził, że art. 16 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane w zakresie, w jakim upoważnia właściwego ministra do określenia "ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych", oraz nie zawiera w tym zakresie wytycznych do treści rozporządzenia, jest niezgodny z art. 65 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponad to Trybunał orzekł, że § 22 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz Lp. 7 i 8 załącznika nr 2, a także Lp. 5 i 6 załącznika nr 3 do tego rozporządzenia (dotyczące uprawnień budowlanych w specjalności inżynieryjnej kolejowej w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym lub kolejowych obiektów budowlanych) są niezgodne z art. 14 ust. 1 pkt 3 lit. c i art. 16 ustawy Prawo budowlane.
Powyższe przepisy, które zakwestionował Trybunał Konstytucyjny tracą moc obowiązującą z upływem 12 (dwunastu) miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Źródło: www.trybunal.gov.pl