O bezprzedmiotowości postępowania dotyczącego nielegalnie wykonanych robót może zadecydować usunięcie przez inwestora efektów budowlanych poprzez rozbiórkę obiektu budowlanego.
Jeżeli bowiem przestał istnieć obiekt budowlany, to organy nadzoru architektoniczno-budowlanego nie mają prawa wyciągać w stosunku do inwestora lub osoby wskazanej w art. 52 ustawy Prawo budowlane konsekwencji przewidzianych w tej ustawie (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 czerwca 2017 r., II OSK 2725/15).
Bezprzedmiotowość postępowania może być pierwotna, gdy sprawa, która jest załatwiana, nie miała charakteru sprawy administracyjnej jeszcze przed datą wszczęcia postępowania, bądź następcza - jeżeli utraciła charakter sprawy administracyjnej w toku postępowania administracyjnego. Sprawa administracyjna traci taki charakter zarówno z przyczyn prawnych, jak też faktycznych.
Postępowanie może być bezprzedmiotowe z przyczyn prawnych - gdy okaże się, że nie ma normy prawnej udzielającej organowi administracji publicznej kompetencji do wydania decyzji administracyjnej, z przyczyn faktycznych - gdy okaże się, że nie ma okoliczności faktycznych uzasadniających według hipotezy normy prawnej kompetencję organu administracji publicznej do wydania decyzji administracyjnej.
Stan faktyczny powołanej sprawy i dokonane przez Sąd ustalenia nie dawały podstaw do wydania jakiegokolwiek z rozstrzygnięć o których mowa w art. 48 i nast. ustawy Prawo budowlane. Nie można bowiem poddać ocenie zgodności z przepisami prawa budowlanego obiektu, który nie istnieje. Skoro nie ma już obiektu, w którym miały być samowolnie wykonane zmiany, to postępowanie w sprawie tych zmian nie ma przedmiotu.
Źródło: CBOSA