Na dziewiętnastym już posiedzeniu Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowalnego głównym omówiono zagadnienie rejestru budowlanego.
Komisja zaproponowała stworzenie jednolitego rejestru o nazwie „rejestr urbanistyczno-budowlany", który będzie miał charakter ewidencji a nie typowego rejestru (pomimo tego charakteru Komisja zdecydowała o pozostaniu przy nazwie „rejestr"). Funkcją rejestru będzie zapewnienie jawności procesu inwestycyjno-budowlanego, także jako element działań antykorupcyjnych. Dostęp do rejestru będzie powszechny, oczywiście z uwzględnieniem regulacji z zakresu ochrony danych osobowych. Treści zawarte w rejestrze nie będą natomiast co do zasady, objęte domniemaniem prawdziwości. Kodeks będzie przewidywał utworzenie jednego krajowego rejestru. Gmina będzie zobowiązana do udzielenia pomocy w dostępie do rejestru osobom wykluczonym cyfrowo.
Wśród innych kwestii przedstawionych do rozstrzygnięcia Komisja podjęła decyzje o nie włączaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do rozstrzygnięcia w sprawie pozwolenia na budowę, a w efekcie o pozostawieniu w tym zakresie odrębnych postanowień administracyjnych.
Ponadto po przedstawieniu uzupełnionego projektu tez dotyczących przekształceń struktury własnościowej obszarów przeznaczonych do urbanizacji Komisja podjęła następujące ustalenia:
- Warunkiem pfrze3prowadzenia scaleń i podziałów jest wyznaczenie obszaru pod nie przeznaczonego w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
- Dopuszczono określenie w Kodeksie przypadków obligatoryjnych scaleń i podziałów nieruchomości. Zakres obligatoryjnych scaleń i podziałów:
- na obszarach rozwoju zabudowy – w zakresie obszarów pod urządzenia infrastruktury technicznej i społecznej,
- na niektórych kategoriach obszarów zdegradowanych przyrodniczo i technicznie (do późniejszego dokładnego ustalenia zakresu)
- Osoby wnioskujące o przeprowadzenie scaleń i podziałów ponoszą część kosztów procedury, zaś pozostałą część tych kosztów ponosi gmina, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku obowiązkowych scaleń i podziałów całość kosztów ma ponosić gmina.
Postanowiono również zwrócić się do Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie ogólnych postulatów względem Kodeksu budowlanego, w oparciu o wyniki dotychczasowych kontroli.