Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nie daj się okraść – reaguj na włam

Nie daj się okraść – reaguj na włam fotolia.pl

Na swoim koncie masz transakcję, której na pewno nie dokonywałeś? A może znajomi nie są zachwyceni, bo wysyłasz sporo spamu? Hasło logowania nie działa, mimo że na 100% jest poprawne? Możesz być ofiarą hakera. Spokojnie, to nie koniec świata!

Masz zainstalowany program antywirusowy, nie wchodzisz na żadne „dziwne” strony, bardzo dbasz o swój komputer i jego zawartość? Doskonale. Mimo to możesz stać się ofiarą hakera. To trochę jak z jazdą samochodem – świetnie i ostrożnie prowadzisz, a mimo to ktoś może wjechać Ci w zderzak.

To dziwne…
Jak rozpoznać, że zawartość Twojego komputera nie należy tylko do Ciebie? Oto kilka wskazówek:

  • Twój antywirus zgłasza alert infekcji.
    UWAGA! Upewnij się, że powiadomienie na pewno wysyła program antywirusowy. Zdarza się, że alert pochodzi z przeglądarki internetowej. To może być podstęp! Jeśli nie jesteś pewny skąd pochodzi powiadomienie, sprawdź to w swoim programie antywirusowym.
  • Przeglądarka internetowa samoczynnie – bez Twojej woli – otwiera strony.
  • Co chwilę wyskakują Ci dziwne okna aplikacji, a programy na Twoim sprzęcie często się zawieszają.
  • Otrzymałeś informację o tym, że Twoje dane na komputerze zostały zaszyfrowane. Aby odzyskać do nich dostęp, powinieneś zapłacić wskazaną kwotę.
  • Masz 100% pewności, że wpisujesz dobre hasło do systemu lub kont bankowych, a mimo to nie działa.
  • Z Twojej karty kredytowej lub konta bankowego dokonano transakcji, o której nie masz zielonego pojęcia.
  • Znajomi dają Ci znać, że ich spamujesz, a Ty nic o tym nie wiesz/ nie robisz tego.

Jeśli spotkała Cię któraś z tych sytuacji, możesz mieć problem. Spokojnie, pomożemy go rozwiązać.

Tempo!
Jeśli podejrzewamy, że ktoś uzyskał nieautoryzowany dostęp do naszego komputera, nie ma co czekać. Najważniejsza jest szybka reakcja. Jeśli wiele wskazuje na to, że jesteśmy ofiarą cyberprzestępstwa, trzeba o tym poinformować odpowiednie służby. W przypadku mniej poważnych ataków – możemy zadziałać sami lub skorzystać z serwisu komputerowego – mówi Przemysław Jaroszewski z CERT Polska w NASK. – Zmieńmy hasła do najważniejszych serwisów (w tym do poczty!), – koniecznie z innego, niezainfekowanego komputera! Postępujmy zgodnie z instrukcjami programu antywirusowego lub poszukajmy porady eksperta (np. znajomego czy pracownika serwisu). Niestety, może się okazać, że bez instalacji systemu od nowa się nie obędzie – dodaje ekspert CERT.

Co jeszcze możemy zrobić sami?

  • W przypadku problemów z kontem bankowym lub kartą kredytową – skontaktuj się ze swoim bankiem lub firmą, która obsługuje Twoją kartę. Numer telefonu znajdziesz na np. tylnej części karty, na wyciągu bankowym lub na stronie internetowej banku.
  • Jeśli o problemie poinformował Cię program antywirusowy, wykonaj kroki, które doradza. Większość antywirusów udostępnia link do strony, gdzie znajdziesz informacje na temat wykrytego zagrożenia.
  • Rób kopie zapasowe – to kluczowy krok, który pomoże Ci przygotować się na wypadek włamania. Dlaczego? Dość często okazuje się, że po infekcji trzeba usunąć wszystkie dane z komputera i od nowa zainstalować system operacyjny. Możesz wybrać rozwiązanie, które automatycznie tworzy takie kopie (codziennie lub nawet co godzinę). Nieważne, na co się zdecydujesz – kopie muszą być robione regularnie i poprawnie. Warto raz na jakiś czas sprawdzić, czy dane rzeczywiście da się z nich odzyskać.

Jeśli uważasz, że padłeś ofiarą cyberprzestępców, zgłoś to nie tylko na policję, ale także na https://incydent.cert.pl  – mówi Przemysław Jaroszewski z CERT Polska w NASK. – Rejestrowanie i obsługa zdarzeń naruszających bezpieczeństwo w sieci to jedno z naszych głównych zadań. Aktywnie reagujemy też m.in. w przypadkach bezpośrednich zagrożeń dla użytkowników – dodaje ekspert.

Tylko w 2018 r. operatorzy z zespołu CERT Polska przyjęli 19 439 zgłoszeń, które zostały dokładnie przeanalizowane i odpowiednio zaklasyfikowane. W sumie odnotowano 3 739 incydentów bezpieczeństwa, czyli średnio ponad 10 dziennie.

Jeżeli widzisz w sieci, coś co Cię niepokoi – nie wahaj się. Reaguj, zgłaszaj! Gdzie?

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

Śr., 3 Kw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Artur Duda