Podczas tegorocznego trzęsienia ziemi w Japonii, które uszkodziło elektrownię atomową Fukushima i pochłonęło około 16 tys. ofiar, narodził się bohater medialny Yukio Edano. Jest to szef sekretariatu rady ministrów Japonii i prawa ręka premiera Naoto Kan.
Yukio Edano zdobył sympatię i uznanie Japończyków, ponieważ po katastrofie elektrowni jądrowej pojawiał się w telewizyjnych przekazach na żywo często kilkanaście razy w ciągu godziny. Cierpliwie, konsekwentnie i konkretnie odpowiadał na pytania dziennikarzy. Mówił co wiedział i wiedział co mówił. Jego wizerunek jest dziś w Japonii symbolem profesjonalnej komunikacji kryzysowej.
Warto więc skorzystać z jego doświadczenia i profesjonalizmu, aby dobrze wypełniać swoje funkcje informacyjne, nie tylko w czasie kryzysu. Oto 10 głównych cech skutecznej komunikacji, które powinna sobie przyswoić każda osoba mająca za zadanie informować w sytuacjach kryzysowych szczególnie, ale także na co dzień. Cechy te przydadzą się także każdemu rzecznikowi prasowemu.
Oddajmy zatem głos Yukio Edano, który wymienił następujący dekalog dobrego informowania:
- Trzeba mówić wyraźnie, powoli, zatrzymując się na chwilę kiedy przechodzi się od jednej myśli ku następnej.
- Dobry informator nie odczytuje wiadomości z kartki, tylko mówi własnymi słowami.
- Odpowiadając na pytanie dziennikarza zawsze patrzy mu w oczy.
- Nie neguje żadnych hipotez.
- Tam gdzie potrzebna jest fachowa wiedza podkreśla to, ale przedstawia też swoje zdanie.
- Kilkakrotnie wraca do punktów, które mogą być źle zrozumiane.
- Jasno odnosi się do pytań, które wzbudzają największe zainteresowanie, na przykład wpływ radioaktywnego promieniowania na ludzkie ciało. Nie przedstawia tylko suchych liczb, ale wyjaśnia rolę czasu ekspozycji na promieniowanie (przykład z konkretnej sytuacji w Japonii, ale u nas będzie to powódź, pożar, czy inne zagrożenia).
- Nie udziela wymijających odpowiedzi.
- Podaje konkretne przykłady, jak każdy obywatel może pomóc w trudnej sytuacji (na przykład oszczędzać energię, nie powtarzać plotek, nie robić nadmiernych zapasów jedzenia itp.).
- Zawsze pojawia się w roli rzecznika – nikt nie ma wątpliwości, że prezentuje stanowisko rządu.
Wniosek: Jeśli zależy Ci na komunikacji opartej na zaufaniu, musisz jako rzecznik prasowy wykazać się uczciwością, cierpliwością i pewnością siebie. I trzeba pamiętać, że przez pierwsze dni kryzysu nie będziesz miał czasu na sen.
Prawda, że proste?
Źródło: Bolesław Feliszek