Osoby o ograniczonej mobilności, a wybierające się w podróż po krajach Unii Europejskiej niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy z praw jakie im przysługują. Wychodząc więc na przeciw poniżej przedstawiamy pewien skrót informacyjny związany z tą tematyką.
Podróżowanie samolotem
Jeżeli Twoja mobilność jest ograniczona, masz prawo do darmowej pomocy na wszystkich europejskich lotniskach podczas odlotu, przylotu oraz tranzytu.
Możesz otrzymać pomoc niezależnie od przyczyn ograniczonej mobilności - czy to z powodu wieku, długotrwałej niepełnosprawności lub tymczasowego urazu. Powinieneś jednak skontaktować się z przewoźnikiem lotniczym co najmniej 48 godzin przed planowaną podróżą i wyjaśnić, jakiego rodzaju pomocy będziesz potrzebować przy wchodzeniu na pokład lub gdziekolwiek indziej na terenie lotniska.
Nie możesz nie zostać wpuszczony do samolotu z powodu ograniczonej mobilności, chyba że samolot jest zbyt mały lub ze względów bezpieczeństwa.
Podczas lotu obsługa nie może pomagać pasażerom o ograniczonej mobilności w jedzeniu ani przyjmowaniu leków. W razie potrzeby, na przykład podczas lotów na dłuższych trasach, przewoźnik może zażądać, aby towarzyszył Ci opiekun.
W razie problemów z otrzymaniem pomocy podczas podróży powinieneś poinformować o tym władze lotniska lub przewoźnika. Jeżeli nie zadowoli Cię uzyskana odpowiedź, możesz skontaktować się z właściwym organem administracji odpowiedzialnym za egzekwowanie tych przepisów w kraju, w którym miał miejsce incydent.
Podróżowanie pociągiem
Jako osoba o ograniczonej mobilności powinieneś mieć dokładnie takie same możliwości podróżowania, co inni podróżni. Jesteś uprawniony do otrzymania pomocy na dworcu, przy wysiadaniu z pociągu i wsiadaniu do niego, przy przesiadaniu się oraz w czasie jazdy pociągiem. Pomoc ta jest udzielana bezpłatnie, ale musisz uzgodnić ją wcześniej z przewoźnikiem kolejowym lub obsługą dworca.
Podróżowanie autokarem lub statkiem
Jako osoba o ograniczonej mobilności, podróżując autokarem lub statkiem masz takie same prawa jak podczas lotu samolotem lub jazdy pociągiem. Bezpłatna pomoc powinna być dostępna na wszystkich etapach Twojej podróży, w tym podczas wchodzenia do autokaru lub wchodzenia na statek, a także w portach i terminalach.
Nie można uniemożliwić dokonania rezerwacji osobie o ograniczonej mobilności, chyba że wymagają tego względy bezpieczeństwa na pokładzie lub autokar albo statek jest zbyt mały.
Źródło: Komisja Europejska - Twoja Europa