Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pływające olbrzymy... czyli największe statki świata

Pływające olbrzymy... czyli największe statki świata fotolia.pl

Potężne statki, na których znajdują się baseny, lodowiska, kręgielnie a nawet kopalnie, statki które są w stanie pomieścić na swoim pokładzie ponad 6 tysięcy pasażerów, czy też ładunek towarowy o masie kilkudziesięciu tysięcy ton to już od co najmniej kilkunastu lat nie futurystyczne marzenia szalonych konstruktorów a fakt.

Do tych największych (w poszczególnych kategoriach) należą:

Największy pasażerski statek:

Oasis of the seas
Jest największym statkiem pasażerskim świata, zbudowanym w stoczni w Turku (Finlandia). Ma 360m długości i 47m szerokości. Koszt budowy „Oasis of the Seas” wyniósł około 1,5 miliarda dolarów (1 miliard euro), co oprócz pozycji największego dotychczas statku pasażerskiego, czyni go również najdroższym w historii żeglugi cywilnej. Przy maksymalnym obłożeniu, statek może zabrać na pokład 6 630 pasażerów i 2 160 członków załogi, którzy ulokowani zostaną w 2 700 kajutach (luksusowych). Wśród atrakcji na 16 pokładach statku znajdują się m.in. baseny z jacuzzi, park wodny, kasyno, sklepy i butiki, restauracje, drink bary, lodowisko, kręgielnie, amfiteatr na 750 osób i wiele innych atrakcji.

Allure of the Seas
Jest to statek siostrzany Oasis of the Seas i jest mniej więcej tych samych rozmiarów, jednak ma mniejszą pojemność. Na pokład zabiera 5400 pasażerów i 1000 członków załogi.

Freedom of the Seas
Jest to trzeci co do wielkości statek pasażerski świata. Ma 338m długości i 58m szerokości. Na pokład zabiera 4300 pasażerów i ok. 1000 członków załogi.

Te trzy największe pasażerskie statki należą do amerykańskiego armatora Royal Caribbean International.

Największy tankowiec:

TT Knock Nevis (znany także pod innymi nazwami: Seawise Giant, Happy Giant i Jahre Viking)
Największy statek wybudowany w historii okrętnictwa. Ten supertankowiec zbudowany w 1979 roku w japońskiej Oppama stoczni miał ponad 458 metrów długości, 647 955 ton nośności (DWT), a przy pełnym załadunku jego zanurzenie sięgało 24,6 metra. Ostatnio pływał pod banderą Sierra Leone. Zakończył swoją służbę w 2009roku, kiedy to został odholowany do portu Alang w Indiach w celu zezłomowania.

Największy kontenerowiec:

Emma Maersk
Został zbudowany w duńskiej stoczni i zwodowany w 2006 roku. Jest to największy (i najdłuższy) kontenerowiec na świecie. Mierzy 397,7 metrów długości oraz 56,4 metrów szerokości. Jego pojemność wynosi 14,5 tys TEU (kontenerów 20 stopowych).

Największy lodołamacz:

Polar Sea
Największym statkiem zaliczanym do lodołamaczy jest pływający na terenach USA „Polar Sea” (WAGB 11). Został on zbudowany w 1978. Mottem tego statku jest: „Semper Paratus” co znaczy „Zawsze gotowy”. Statek ten ma 122m długości i 25,5m szerokości.

Największy masowiec (statek służący do przewozu ładunków masowych):

MS Vale Brasil
Zbudowany został w 2011r do przewozu rudy żelaza na zamówienie brazylijskiej firmy Vale S.A. w związku ze wzrostem transportu rudy żelaza z Brazylii do Chin.  Statek ten  ma 362 m długości całkowitej, 65 m szerokości. Nośność wynosi 402 347 T.

MS Berge Stahl
Na drugim miejscu znajduje się „Berge Stahl”, który to do zwodowania Vale Brasil w 2011 był największym masowcem na świecie. Przeznaczony do przewozu rudy żelaza, ze względu na swoje rozmiary, przy pełnym załadunku może zawijać tylko do bardzo nielicznych portów na świecie. Masowiec ten ma 343m długości, 65m szerokości a nośność wynosi 364 767 ton.

Największy samochodowiec:

Undine
Został zbudowany w 2003 roku przez Daewoo Heavy Industry Ltd., Okpo, w Korei. Ma długość 227,9m, szerokość  32,3m i wyporność 67 264 ton.
Undine należy do PCC(Pure Car Carier)- czystych samochodowców. Są to statki przeznaczone do transportu samochodów osobowych i ciężarowych, które są w pełni mobilne (oznacza to, że przewożone pojazdy mogą poruszać się samoistnie). Statki PCC nie są przystosowane do transportu jakiegokolwiek innego rodzaju ładunku jak np. kontenerów.

Największy chłodniowiec:

Dole Chile
Zbudowany został w 1999 roku przez Howaldtswerke – Deutsche Werft AG w Niemczech. Statek ten należy do największej sieci statków chłodniowych na świecie – firmy Dole. Dole Chile może zabrać do 700 kontenerów chłodzonych lub ładunek 350 tysięcy kartonów bananów. Jego wymiary to: 205m długości, 32,2 szerokości i 30 145 ton wyporności.

Największy lotniskowiec (jednocześnie największy okręt wojenny):

USS Nimitz (CVN-68)
„Nimitz” jest amerykańskim lotniskowcem z napędem atomowym (to największy okręt wojenny na świecie). Nazwany na cześć admirała Chestera Nimitza, służy Marynarce Wojennej USA od 1975 r. Lotniskowiec ten ma 332,8m długości, 76,8m szerokości i 104 000 ton wyporności pełnej. Jego macierzystym portem jest San Diego. Dzięki dwóm reaktorom nuklearnym jednostka może pływać przez 20 lat bez uzupełniania paliwa. Na jej pokładzie mieści się nawet 90 samolotów bojowych.

Źródło: am.szczecin.pl, wikipedia.pl,poland-trade.com.pl

Pt., 30 Lst. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa