Wciąż nie są znane propozycje ministra finansów w zakresie dławienia deficytu samorządów terytorialnych. Zapowiedź wprowadzenia restrykcyjnych rozwiązań padła blisko pół roku temu, ale do dzisiaj nie zostały one zdefiniowane.
Wiadomo tylko, że miałby być wprowadzone od 2012 i być elastyczne – uwzględniać zróżnicowanie sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Ewentualne limity deficytu miąłby bardziej dotyczyć całego sektora samorządowego, niż pojedynczej gminy, powiatu czy województwa.
Także, zarówno z ust Premiera jak i Ministra Finansów usłyszeliśmy prośbę skierowaną do ogólnopolskich organizacji samorządowych, o sformułowanie propozycji rozwiązań, które pozwoliłby na ograniczenie deficytu finansów publicznych.
Stanowisko korporacji samorządowych poznamy do końca czerwca br. W najbliższych dniach projekt wspólnych ustaleń będzie opiniowany przez statutowe władze 6 korporacji tworzących stronę samorządową KWRziST.
Wśród wielu zgłoszonych propozycji są między innymi następujące:
- na rok 2012 przyjmuje się cel w wysokości 10 mld złotych, na rok 2013 – 6 mld złotych, począwszy od 2014 roku – 2,5% dochodów jednostek sektora samorządu terytorialnego lub 0,6% PKB. Wydaje się, że ostatecznie trzeba będzie się zdecydować na jedną skalę określenia wysokości deficytu (wskaźnik, a nie kwota);
- skala deficytu w danym roku będzie mogła być większa o niewykorzystaną część deficytu z roku poprzedzającego lub jeśli zwiększenie deficytu będzie konsekwencją konieczności zaciągnięcia kredytu na prefinansowanie środków unijnych;
- w przypadkach losowych, takich jak np. klęska żywiołowa, limit deficytu mógłby być podwyższony za zgoda ministra finansów;
- jeśli w wyniku przyjęcia deficytów, nastąpi przekroczenie deficytu sektora samorządowego jako całości, minister finansów wydaje akt normatywny zobowiązujący wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, które w danym roku zaplanowały deficyt, do jego proporcjonalnego zmniejszenia tak, aby sumaryczny deficyt osiągnął próg określony dla sektora.
Moim zdaniem do tych propozycji winno się dołączyć postulat nowelizacji Rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 roku w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego.
Zmiany w rozporządzeniu winny zmierzać w kierunku odstąpienia od regulacji włączających zaangażowanie w PPP i leasing zwrotny, w limity deficytu i długu jednostki samorządu terytorialnego.
Także skutki finansowe przejęcia zobowiązań przekształconego samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, powinny należeć do kategorii klęski żywiołowej (sic!). Powinny uzasadniać potrzebę zwiększenia skali deficytu jst.
Marek Wójcik