Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Lepsza przyszłość powiatowych urzędów pracy i ich klientów. Skuteczna interwencja ZPP

Lepsza przyszłość powiatowych urzędów pracy i ich klientów. Skuteczna interwencja ZPP fotolia.pl

To nie były łatwe negocjacje, ale najważniejsze że skończyły się dobrze dla klientów i pracowników powiatowych urzędów pracy. Dotyczyły założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw. Pozytywny wynik tych obrad jest przede wszystkim zasługą determinacji Związku Powiatów Polskich oraz dużej przychylności Jacka Męciny, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Ostatnie tygodnie koncentrowały naszą uwagę (osób reprezentujących ZPP) na uzgodnieniach z resortem pracy i polityki społecznej dotyczących przyszłości powiatowych urzędów pracy.

To, że propozycje resortu, pisząc najdelikatniej, budziły spore emocje potwierdza kilka zadań ze stanowiska Zarządu ZPP z dnia 2 kwietni br.:

"(...)wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec proponowanych przez resort pracy i polityki społecznej zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, które zmierzają do wprowadzenia hierarchii pomiędzy szczeblem powiatowym i wojewódzkim samorządu terytorialnego. Stanowi to złamanie jednej z podstawowych zasad, jakie przyświecały reformie samorządu terytorialnego z 1998 r. tj. wzajemnej niezależności gmin, powiatów, województw i to niezależnie od tego czy mamy do czynienia z realizacją zadań własnych czy zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (...).

(...)Drugim, istotnym problemem, który budzi nasz sprzeciw, jest propozycja mechanizmu uzależnienia wysokość środków z Funduszu Pracy na wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy.

Związek Powiatów Polskich nie kwestionuje samej idei premiowania efektywności działania urzędów pracy, ale przewidziany w projekcie założeń mechanizm przyznania poszczególnym powiatom 2 proc. kwoty środków (limitu) Funduszu Pracy, ustalonej na rok poprzedni, na realizację programów na rzecz: promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej.

Warunkiem uzyskania środków będzie spełnienie co najmniej dwóch z trzech warunków, z których to spełnienie dwóch zależeć będzie od wyników uzyskanych przez inne powiatowe urzędy pracy. Oznacza to, że przy wysokiej efektywności pracy wszystkich urzędów pracy w Polsce i tak nie wszystkie uzyskają dodatkowe środki.

Związek Powiatów Polskich nie akceptuje proponowanych rozwiązań, prosząc o ich korektę przed ostatecznym skierowaniem projektu do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego."

Tak stanowcze stanowisko miało swoje podstawy w treści projektu założeń do ustawy, a do tego resort naciekał na jak najszybsze wydanie opinii przez stronę samorządową, miedzy innymi po to by zdążyć z uchwaleniem już samej ustawy przed końcem bieżąco roku. Trzeba przyznać, że jest to także nasz powiatowy interes, bowiem jeśli nie uda się tego uczynnić, będzie ogromny problem z finansowaniem wynagrodzeń części pracowników urzędów pracy (z końcem bieżącego roku przestają obowiązywać dotychczasowe przepisy powalające opłacać te wynagrodzenia z Funduszu Pracy).

Jednak presja czasu nie mogła mieć wpływu na starania o korektę części propozycji resortu.

Przełomowe dla osiągniecia sukcesu w tej sprawie były wielogodzinne negocjacje, które odbyły się w dniu 3 kwietnia br. w siedzibie ZPP w Warszawie.

Trzeba oddać honor i podziękować ministrowie Jackowi Męcinie i Jego licznej ekipie współpracowników z resortu pracy i polityki społecznej, bowiem nie byli głusi na argumenty strony samorządowej (czytaj ZPP, bowiem niestety pozostaliśmy sami w na placu boju) i wprowadzili niezbędne poprawki do projektu założeń. Podziękowania składam także uczestniczącym w rozmowach z resortem: przedstawicielowi przedsiębiorców (PKPP Lewiatan) oraz szefom forów dyrektorów powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy.

Prezentuję najważniejsze spośród poprawek przyjętych podczas negocjacji (pierwotne propozycje wraz z uzgodnionymi korektami).

Wiele spośród nich wpłynie na poprawę pracy urzędów pracy, ale ja osobiście najbardziej cieszę się z dwóch z nich:

  • rozszerzenie na osoby opiekujące się niepełnosprawnymi, grupy uprawnionych do skorzystania z nowych narzędzi wspierających tworzenie miejsc pracy i powrót do zatrudnienia osób bezrobotnych,
  • uratowanie zatrudnienia kilkuset pracowników PUP, które w 2014 roku nie osiągnęłyby co najmniej średnich wskaźników efektywności.

 

Pierwotne propozycje

Uzgodnione korekty

Kompetencja samorządu województwa:

- badanie przez WUP poziomu satysfakcji klientów powiatowych urzędów pracy (bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców) z obszaru województwa.

Odstąpiono od rozwiązań przewidujących nadrzędność samorządu województwa nad samorządem powiatowym.

Wykreśla się tę kompetencję z ustawy, zarówno po stronie samorządu województwa jak i WUP.

Proponuje się wprowadzenie nowych narzędzi wspierających tworzenie miejsc pracy i powrót do   zatrudnienia osób bezrobotnych, w tym dla powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dziecka (urlop wychowawczy lub bierność zawodowa), tj. grant na telepracę, świadczenie aktywizacyjne, poręczenia zobowiązań finansowych, szkolenia organizowane w ramach trójstronnych umów szkoleniowych zawieranych pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową, dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnionego długotrwale   bezrobotnego w wieku 50+, programy regionalne i poszerzenie dostępu do ofert pracy.

Rozszerzono katalog osób objętych tymi wymaganiami o osoby opiekujące się osobą niepełnosprawną (dotyczy zarówno tych osób, które pobierały lub nie pobierały świadczenia   rodzinnego z tego tytułu).

Na poziomie powiatów będzie realizowana lokalna promocja Krajowego Funduszu Szkoleniowego, świadczone usługi doradczo-konsultacyjne dla pracodawców, opracowywane powiatowe plany   wydatków na podstawie zapotrzebowania (wniosków) pracodawców, rozpatrywane wnioski   pracodawców o dofinansowanie projektów szkoleniowych, zawierane umowy z pracodawcami, obsługa finansowo-księgowa umów oraz kontrola realizacji umów. Prowadzona też będzie ocena efektywności udzielonego wsparcia i   sprawozdawczość.

Nie planuje się zatrudnienia nowych pracowników w WUP i PUP.

Przewidziano możliwość dofinasowania z rezerw Funduszu Pracy, będących w dyspozycji resortu, zatrudnienia dodatkowych osób zajmujących się realizacją zadań dotyczących Krajowego Funduszu Szkoleniowego (na takich zasadach jak dotyczących obecnie rezerwy na pracowników kluczowych).

Zmiany w zakresie dostępu cudzoziemców do rynku pracy.

Resort czynił będzie starania o wykreślnie tych zmian z projektu założeń.

2% kwoty środków (limitu) Funduszu Pracy ustalonej na rok poprzedni na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, z wyłączeniem kwot przyznanych z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy, naliczane będzie dla wszystkich samorządów na nagrody doradców klienta i kadry kierowniczej urzędu pracy. Podstawą przyznania tych środków byłoby osiągniecie proponowanych wskaźników   efektywności na poziomie powyżej średniej krajowej dla wszystkich powiatowych urzędów pracy.

Przyjęcie tego rozwiązania oznaczałoby, że już od 2014 roku około 170 powiatowych urzędów pracy nie otrzymałoby tych 2 proc. środków na wynagrodzenia.

Ustalono, że w pierwszym roku działania ustawy dodatkowe 2 proc. środków z Funduszu Pracy otrzyma co najmniej 75 proc. powiatowych urzędów pracy.

Oczywiście oprócz tych 2 proc. wszystkie urzędy pracy otrzymają na wynagrodzenia 5 proc. środków z Funduszu Pracy.

W trakcie dalszych prac legislacyjnych nad ustawą przygotowany zostanie projekt rozporządzenia oraz informacja o skutkach wprowadzenia nowego algorytmu rozdysponowania środków na urzędy pracy (75 proc. podstawy rozdysponowania opierać   się będzie na dotychczasowych wskaźnikach bezrobocia i stopie bezrobocia, a pozostałe 25 proc., na innych wskaźnikach określonych w rozporządzeniu)

Środki niewykorzystane przez urzędy pracy niespełniające warunków efektywności działania, pozostałyby w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy z przeznaczeniem na sfinansowanie zadań ustawowych, w tym dodatkowych wydatków finansowanych w ramach innych fakultatywnych zadań, lub dla PUP osiągających najwyższą   efektywność z przeznaczeniem na nagrody specjalne dla pracowników przyczyniających się do osiągnięcia tej efektywności.

Ustalono, że wszystkie środki pozostające z tego tytułu trafią do powiatowych urzędów pracy spełniających warunki efektywności.

Prowadzony będzie ranking urzędów pracy.

Odstępuje się od prowadzenie rankingu urzędów pracy.

Proponuje się wprowadzenie nowego instrumentu rynku pracy, jakim będzie pożyczka udzielana na podstawie umowy zawieranej przez ministra   właściwego do spraw pracy z BGK. Zakłada się, że o pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej będą mogły ubiegać się następujące osoby fizyczne: poszukujący pracy absolwenci szkół i wyższych uczelni w okresie 24 miesięcy od dnia otrzymania dyplomu; bezrobotni zarejestrowani w urzędach pracy; studenci ostatniego roku uczelni wyższych.

Wprowadzone zostaną mechanizmy pomocy dla osób uprawnionych do ubiegania się o pożyczkę, w przygotowaniu wniosków do BGK.

W miejsce dotychczasowych wojewódzkich i powiatowych rad zatrudnienia utworzone zostaną wojewódzkie i powiatowe rady rynku pracy. Przewodniczącymi tych rad będą odpowiednio   marszałek województwa i starosta. Członkami tych rad będą przedstawiciele reprezentatywnych   organizacji pracodawców oraz organizacji związkowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego. W skład rad będą powołani również skarbnik albo inna osoba odpowiedzialna za finanse w województwie i powiecie.

Nierozstrzygnięta pozostała sprawa utrzymania nazwy rad zatrudnienia (zgodnie z projektem mają to być rady rynku pracy). ZPP postuluje pozostawienie dotychczasowej nazwy, zgadzając się na propozycje dotyczące zmian w liczbie członków rad i ich strukturze (z zachowaniem większości dla strony samorządowej).

W związku ze zmianami roli i zadań WUP oraz innymi zmianami wprowadzanymi ustawą, przewiduje się także zmiany dotyczące zakresu zadań Centrów Informacji i Planowania Kariery   Zawodowej działających w ramach wojewódzkich urzędów pracy. Podstawowe założenia przewidują, m.in. że CIiPKZ koordynować będą działania w zakresie rozwoju poradnictwa zawodowego w powiatowych urzędach pracy na terenie województwa.

W miejsce koordynacji prowadzonej przez WUP, wprowadzone zostaną mechanizmy partnerstwa   WUP i PUP w realizacji zadań Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej.

Poziom zatrudnienia w urzędach pracy, jakkolwiek systematycznie wzrasta, to nadal niewystarczająca   pozostaje liczba tzw. pracowników kluczowych. Od początku tego stulecia liczba pracowników wojewódzkich urzędów pracy zwiększyła się ponad 3-krotnie (z 1 101 osób w końcu 2000 r. do 3 726 osób w końcu 2012 r.). W tym samym czasie liczba   pracowników powiatowych urzędów pracy wzrosła z 16 061 osób do 19 331 osób, tj. o 20,4%.

Resort zmodyfikuje tę treść uzasadnienia do założeń, poprzez wskazanie, że to dodatkowe zatrudnienie to było wynikiem zwiększonych zdań przekazywanych urzędom pracy od 2001 roku (np. tymi dotyczącymi wdrażania projektów z EFS).

Nowe propozycje ZPP

Ustalono, że do projektu ustawy wpisany zostanie   obowiązek dla resortu przedstawienia sprawozdania z funkcjonowania nowych rozwiązań i przedstawienie propozycji ewentualnych korekt. Sprawozdanie takie zostanie przedstawione w terminie do 30 czerwca 2016 roku.

Ustalono, że minister pracy i polityki społecznej wystąpi do ministra rozwoju regionalnego o zgodę na objecie kwalifikowalności wydatków placowych dotyczących osób realizujących w powiatowych urzędach pracy projekty systemowe z EFS oraz o udzielenie wsparcia z Pomocy Technicznej na sfinansowanie tego typu wydatków.

 

Po wprowadzeniu m.in. tych poprawek Zespół ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wydała pozytywną opinię do projektu założeń ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, warunkując ją otrzymaniem do dnia 19 kwietnia br. poprawionego projektu założeń, uwzgledniającego uzgodnione poprawki.

Marek Wójcik
 

Pon., 8 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: