Przed kilkoma tygodniami w artykule "Konwent Powiatów Województwa Świętokrzyskiego. Co dalej z zatrudnianiem pracowników PUP?" informowaliśmy o podniesionym przez samorządowców świętokrzyskich problemie zatrudniania pracowników PUP. Dzisiaj publikujemy oficjalną odpowiedź resortu pracy w tej sprawie.
"Przede wszystkim pragnę zauważyć, że pracownicy urzędów pracy są pracownikami administracji samorządowej i nie podlegają ministrowi właściwemu do spraw pracy" - to pierwsze słowa odpowiedzi Pani Minister Czesławy Ostrowskiej, z MPiPS, na stanowisko Konwentu Starostów Województwa Świętokrzyskiego w sprawie kontynuacji finansowania zatrudnienia pracowników Powiatowych Urzędów Pracy. W dalszej części pisma czytamy: "Zagadnienia zatrudniania i wynagradzania pracowników powiatowych urzędów pracy reguluje ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorzadowych (...) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (...). Decyzje dotyczące obsady kadrowej powiatowego urzędu pracy, jak i również decyzje dotyczące wysokości wynagrodzenia należą do starosty powiatu lub prezydenta miasta na prawach powiatu."
Resort informuje także, że: "Minister właściwy do spraw pracy ma możliwość jedynie pośredniego oddziaływania na sytuację powiatowych urzędów pracy, która polega na kształtowaniu rozwiązań systemowych poprzez przygotowywanie projektów ustaw oraz rozporządzenia wydawane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (...). W ustawie tej zostały zawarte mechanizmy finansowe, które w znaczny sposób wpływają na poprawę działalności publicznych służb zatrudnienia, w tym na uposażenie pracowników urzędów pracy."
Minister Czesława Ostrowska przypomniała w cytowanym piśmie, że: "Z Funduszu Pracy finansowane są m.in. koszty funkcjonowania powiatowych urzędów pracy w postaci:
- dodatków do wynagrodzeń przysługujących niektórym pracownikom urzędów pracy (pośrednikom, doradcom zawodowym, itp) w formie fakultatywnej, a nie obligatoryjnej co daje większą swobodę działania i kształtowania polityki płacowej dyrektorm urzędów pracy;
- kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne pracowników powiatowych urzędów pracy w wysokości 7% kwoty środków (limitu) Funduszu Pracy ustalonej na rok poprzedni na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej".
Finalizując Pani Minister pisze: "Możliwości przejściowego wspomagania finansowego powiatowych urzedów pracy w realizacji zadań ustawowych, jaką daje regulacja przepisu art. 9 ust 2a, 2a1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, została przedłużona do końca 2013 roku. Wspomnianej wyżej rozwiązanie miało na celu wsparcie samorządów w osiągnięciu odpowiedniego poziomu jakościowego standardów realizacji usług rynku pracy dla klientów urzędów pracy (m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i wynagrodzeń głównie pośredników pracy, doradców zawodowych, specjalistów do spraw rozwoju zawodowego, specjalistów do spraw programów, liderów klubów pracy, doradców i asystentów EURES). Pragnę jednak zwrócić uwagę, że intencją ustawodawcy było aby wyżej wspomniane mechanizmy finansowe stanowiły jedynie uzupełnienie samorządowego funduszu płac, służące wzmocnieniu działalności związanej z obsługą bezrobotnych, a nie go zastępowały".
Reasumując Minister Czesława Ostrowska dodała: "Ewentualne przedłużenie okresu wspierania z Funduszu Pracy finansowania wynagrodzeń pracowników urzędów pracy powinno być powiązane z efektywnością podejmowanych i osiąganych przez powiatowy urząd pracy wyników na lokalnym rynku pracy. Aktualnie w resorcie pracy prowadzone są prace nad przygotowaniem takich rozwiązań."