Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy Zespół Komisji Wspólnej?

Nowy Zespół Komisji Wspólnej? fotolia.pl

Na inauguracyjnym posiedzeniu grupy roboczej ds. obszarów metropolitalnych Unia Metropolii Polskich zaproponowała powołanie stałego Zespołu Komisji Wspólnej ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich. Zespół ten miałby być komplementarny do już istniejącego Zespołu ds. Obszarów Wiejskich, Wsi i Rolnictwa. Wstępna decyzja zostanie podjęta najprawdopodobniej na najbliższym posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej.

Zgodnie z założeniami pomysłodawców w zakresie działania Zespołu ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich miało by się znaleźć:

  1. wypracowywanie projektów stanowisk KWRiST dotyczących rozwoju sieci regionów metropolitalnych i miejskich oraz miast, powiatów i gmin tworzących funkcjonalne obszary (regiony) metropolitalne i miejskie, w tym zwłaszcza aktów normatywnych i planistycznych wynikających z polityk i działań prowadzonych w sprawach metropolii i miast przez Unię Europejską, Rząd RP i organizacje międzynarodowe;
  2. dokonywanie przeglądów i ocen systemu prawno-finansowego, warunkujących współdziałanie organów administracji publicznej (samorządowej i rządowej) na obszarach metropolitalnych i miejskich, zarówno w układzie poziomym czyli aglomeracyjnym, jak i pionowym czyli regionalnym, zgodnie z zasadą wielopoziomowego rządzenia, mając na względzie korzyści gospodarcze i obywatelskie dla wszystkich mieszkańców kraju;
  3. uzgadnianie projektów opinii KWRiST o rządowych propozycjach aktów normatywnych i planistycznych oraz o stanowiskach Rządu nt. inicjatyw legislacyjnych wnoszonych przez Parlament, Prezydenta RP i Obywateli, które w szczególności dotyczą samorządu metropolitalnego lub miejskiego oraz ich relacji z terenowymi organami administracji rządowej i samorządem województwa;
  4. inicjowanie i prowadzenie spraw mających znacznie w procesie integracji (konsolidacji) administracji publicznej na obszarach metropolitalnych i miejskich w aspekcie korzyści gospodarczych i obywatelskich;
  5. wypracowanie regulacji prawnych otwierający możliwość tworzenia metropolitalnych zarządów dróg jako struktury rządowo-samorządowej;
  6. zainicjowanie integracji służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na obszarach metropolitalnych i miejskich;
  7. inicjowanie analiz, badań i ekspertyz oraz organizowanie debat nt. kwestii metropolitalno-miejskiej, prowadzących do realizacji rozwiązania systemowego;
  8. obserwowanie konkretnych inicjatyw i praktyk współdziałania i konsolidacji organów JST oraz terenowych organów administracji rządowej na obszarach metropolitalnych i miejskich, w szczególności w zakresie absorpcji pomocy unijnej w perspektywie 2014-2020;
  9. inicjowanie i prowadzenie kampanii na rzecz poprawienia dostępu ogólnopolskich organizacji miast, gmin i powiatów do baz danych administracyjnych, w szczególności danych o stanie finansów publicznych i wieloletnich prognozach finansowych. Jest to warunek sine qua non przygotowania administracji funkcjonalnej.
Czw., 19 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski