W 2024 roku Program Inwestycji Strategicznych – potocznie „Polski Ład” – wszedł w fazę największej aktywności. Według analiz Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego (NIST), dotacje z tego programu stanowiły niemal 30% wszystkich wydatków inwestycyjnych samorządów. W ciągu pierwszego półrocza 2025 r. samorządy wydały na inwestycje z „Polskiego Ładu” blisko 8,1 mld zł – nieco mniej niż w analogicznym okresie roku 2024, ale wciąż na wysokim poziomie.

Program przewiduje łączną pulę ok. 99 mld zł na inwestycje samorządowe. W ostatnich latach udział dotacji z „Polskiego Ładu” w strukturze inwestycji JST wzrósł drastycznie – z zaledwie 6% w 2022 r. do blisko 30% w 2024 r.
W 2024 r. największe wydatki trafiały na:
- sektor transportu (drogi) – niemal połowa środków,
- gospodarkę komunalną – ok. 20 %,
- oświatę – ponad 10 %.
Brak monitoringu rzeczywistych efektów
Jednym z kluczowych zastrzeżeń NIST jest brak danych o efektach rzeczowych inwestycji – np. ile kilometrów dróg faktycznie wyremontowano, zbudowano czy udrożniono. Operator programu, Bank Gospodarstwa Krajowego, nie dysponuje takimi informacjami, co wynika z braku obowiązku raportowania tego typu wskaźników przez beneficjentów.
To rodzi poważne pytania o efektywność alokacji środków – nawet jeśli środki są wydawane na inwestycje, bez przejrzystych danych trudno stwierdzić, czy inwestycje te rzeczywiście prowadzą do wzrostu jakości infrastruktury czy poprawy warunków życia mieszkańców.
Dotacje warunkujące – pozytywne i ryzykowne aspekty
NIST zwraca uwagę, że choć rola dotacji jako źródła finansowania samorządów jest istotna, to zbyt duża ich dominacja może osłabiać samodzielność jednostek. Dlatego nowa ustawa o finansowaniu JST stawia nacisk na wzmacnianie dochodów własnych gmin i powiatów – jako rozwiązania długofalowe sprzyjające autonomii lokalnej.
Jednocześnie NIST postuluje, że dotacje – szczególnie dla słabszych samorządów – powinny być nadal utrzymywane, ale z lepszą transparentnością i mechanizmami przeciwdziałającymi politycznym napięciom przy alokacji środków.
Trudna perspektywa utrzymania infrastruktury
Nawet skuteczna budowa nowych obiektów to jedno – drugie wyzwanie to ich utrzymanie. W warunkach ograniczeń budżetowych przyszłe koszty utrzymania mogą stanowić poważne obciążenie dla lokalnych budżetów. NIST ostrzega, że kluczowe będzie nie tylko wydawanie środków, ale zapewnienie stabilnego systemu dochodów i mechanizmów budżetowych wspierających trwałość inwestycji.
Wnioski i zalecenia
Raport NIST wskazuje, że efektywność programu „Polski Ład” zależy nie tylko od kwot, ale od mechanizmów nadzoru, monitoringu i odpowiedzialności.
Dla dalszego sukcesu potrzeba:
- wprowadzenia obowiązku raportowania efektów rzeczowych (np. zrealizowane kilometry dróg, liczba inwestycji ukończonych),
- większej transparentności w alokacji dotacji, by ograniczyć ryzyko politycznych manipulacji,
- wzmocnienia dochodów własnych samorządów jako fundamentu ich niezależności,
- rozsądnego łączenia dotacji z mechanizmami naprawczymi dla regionów słabszych ekonomicznie.
Bez takich zmian gigantyczne kwoty transferowane dziś do samorządów mogą przynieść efekt ilościowy, ale pozostawić wątpliwości co do jakości i trwałości inwestycji.
Źródło: NIST