WSA: Organ przeprowadzający nabór na wolne stanowisko urzędnicze nie może unieważnić go w oparciu o wewnętrzny regulamin konkursu.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w przedmiocie skargi uczestnika konkursu na wolne stanowisko urzędnicze w urzędzie jednostki samorządu terytorialnego, odpowiada na pytania związane z perspektywami unieważnienia takiego konkursu. Jak wynika z przedstawionego uzasadnienia faktycznego, strona skarżąca wzięła udział w organizowanym przez wójta konkursie, jednak po złożeniu swojej oferty dowiedziała się o unieważnieniu naboru na etapie przyjmowania dokumentów, przez co komisja nie dokonała oceny formalnej zgłoszeń i nie sporządziła żadnego protokołu. Jako powód unieważnienia przedsięwzięcia podano zmiany organizacyjne i inne uszeregowanie zadań wewnątrz urzędu, co nie przekonało adresata tej informacji. Wniesiona do WSA skarga obejmowała unieważnienie konkursu w sposób nieuzasadniony i pozbawiony podstawy prawnej. Organ podjął się obrony, argumentując brak interesu prawnego osoby skarżącej, co zostało jednak odrzucone przez Sąd - nie ulega wątpliwości, że zaskarżona czynność unieważnienia konkursu miała realny wpływ na sytuację prawną skarżącego, wskutek czego miał on odpowiedni interes prawny.
Sama skarga została przez Sąd uwzględniona. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, powołał się na przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. W art. 11-15 sprecyzowano, w jaki sposób nabór na wolne stanowisko musi zostać przeprowadzony i czego wymaga się od jego uczestników. Powołując się na istniejące już orzeczenia, Sąd wskazał, że nabór musi odbywać się w pełni zgodnie z przepisami ww. ustawy, a dokonywanie wyboru kandydatów, podobnie jak ogłoszenie o konkursie, muszą być jawne zarówno co do wyników, zastosowanej metody selekcji, jak i argumentów, które wpłynęły na podjęcie decyzji.
Zgodność z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych oznacza konieczność przeprowadzenia naboru w oparciu wyłącznie o tę ustawę. Tymczasem w opisywanej sprawie, w trakcie postępowania sądowego, organ gminy podając przyczyny unieważnienia naboru, powołał się na wewnętrzny regulamin, przewidujący możliwość odwołania konkursu bez podania przyczyny do określonego momentu. Taka regulacja nie znalazła jednak żadnego poparcia w przepisach ustawy, a sam regulamin, jako uchwalony bez podstawy prawnej, okazał się regulaminem nielegalnym. Zgodnie z najbardziej ogólnymi zasadami demokratycznego państwa prawnego, akt niższego rzędu nie może modyfikować zasad ustanowionych w aktach wyższego rzędu, takich jak ustawy. Z ustawy natomiast nie wynika żadna sytuacja, w związku z którą organ może unieważnić konkurs.
W konsekwencji, Sąd orzekł o bezskuteczności czynności wójta mającej postać unieważnienia naboru.
Wyrok WSA w Gliwicach z 16 kwietnia 2025 r. (sygn. III SA/Gl 900/24)
Źródło: CBOSA