Centralny Ośrodek Informatyki (COI) rozpoczyna prace nad stworzeniem nowej usługi typu SaaS do aplikacji Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją RP (EZD RP). Rozwiązanie rozwijane wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK pozwoli na szybszą obsługę dokumentów, automatyzację procesów urzędowych, a także ułatwi integrację z innymi e-usługami w administracji. Będzie dostępne bezpłatnie, a skorzysta z niego nawet 300 tysięcy urzędników.
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją RP to narzędzie, które ma wesprzeć urzędy w prowadzeniu spraw w formie elektronicznej, bez konieczności drukowania czy przenoszenia dokumentów. Rozwiązanie jest rozwijane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK i COI.
W jego ramach Centralny Ośrodek Informatyki pracuje nad udostępnieniem usługi typu SaaS (Software as a Service), tworząc narzędzie umożliwiające integrację różnych systemów informatycznych na jednej platformie. Dzięki temu poszczególne urzędy będą mogły w łatwy sposób skorzystać z elektronicznego zarządzania dokumentacją, bez potrzeby rozwijania własnej infrastruktury informatycznej, inwestowania w sprzęt czy oprogramowanie. Otrzymają za to wsparcie techniczne i serwis. Usługa zostanie udostępniona bezpłatnie dla 300 tys. urzędników.
Cyfrowa rewolucja
Wspólna urzędowa architektura pozwoli na przepływ informacji i łatwiejszą wymianę danych pomiędzy urzędami, umożliwi to dostęp do narzędzi analitycznych i ułatwi koordynację działań pomiędzy jednostkami. System będzie można elastycznie dopasowywać do zmieniających się potrzeb administracji publicznej. Dzięki temu, że rozwiązanie oparte zostanie na Rządowej Chmurze Obliczeniowej, informacje i dane pozostaną w pełni zabezpieczone.
- Wdrożenie narzędzi EZD przełoży się na przyspieszenie cyfrowej rewolucji w administracji publicznej - mówi Radosław Maćkiewicz, Dyrektor COI. – Udostępnienie nowej usługi w formie chmurowej (SaaS EZD RP), za które w tym projekcie odpowiada Centralny Ośrodek Informatyki, przyczyni się do likwidacji bariery technologicznej pomiędzy podmiotami publicznymi. To dobra wiadomość szczególnie dla mniejszych urzędów, które w ten sposób otrzymają dostęp do najwyższej klasy rozwiązań w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów. Zyskają wszyscy - zarówno administracja jak i obywatele.
Nowa jakość w działaniu administracji
Elektroniczne zarządzanie dokumentacją to kolejny krok w upraszczaniu komunikacji pomiędzy urzędami a obywatelami. System stanowi uzupełnienie dostępnych już usług dla administracji publicznej w rozwój których zaangażowany jest COI, m.in. e-Doręczeń, pozwalających na prowadzenie cyfrowej korespondencji urzędowej czy ePłatności, które umożliwiają regulowanie należności urzędowych z poziomu aplikacji mObywatel oraz serwisu webowego.
Rozwijana przez Centralny Ośrodek Informatyki nowa usługa SaaS EZD RP pozwoli urzędnikom na uproszczenie procesów i przyspieszy realizację zadań. Z kolei obywatele będą mogli szybciej i łatwiej uzyskać dostęp do informacji i usług oferowanych przez urzędy. Jest to również rozwiązanie najbardziej efektywne kosztowo z punktu widzenia Budżetu Państwa.
Źródło: IP