Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Powiat Wieruszowski laureatem konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku"

Powiat Wieruszowski laureatem konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku fot. Archiwum Starostwa Powiatowego w Wieruszowie

Powiat Wieruszowski otrzymał nagrodę Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz Związku Powiatów Polskich w 25 edycji konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku” za inwestycję „Przebudowa mostu drogowego w miejscowości Podbolesławiec nad rzeką Prosną, w ciągu drogi powiatowa nr 4510E”.

Most w miejscowości Podbolesławiec został zbudowany w latach 70-tych XX wieku. Zlokalizowany jest w ciągu zbiorczej drogi powiatowej nr 4510E.
Stanowi przeprawę przez rzekę Prosnę, łącząc miejscowości powiatu wieruszowskiego i kępińskiego. Poprzez drogę 4510 E most umożliwia bezpośrednią komunikację z drogą krajową nr 11.

Przed przebudową na przedmiotowym moście wystąpiły postępujące uszkodzenia wiodących naziemnych elementów konstrukcji tj. filarów mostu w tym słupów i oczepów. Na dźwigarach kablosprężonych występowały zróżnicowane strzałki ugięcia. Brak zewnętrznych powłok hydroizolacyjnych oraz nieskuteczna izolacja pozioma powodowały szybko postępującą dekapitalizację konstrukcji mostu. W konsekwencji zaistniała konieczność ograniczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów korzystających z przeprawy do 20 t co spowodowało znaczące ograniczenia zwłaszcza dla transportu ciężarowego.

fot. Archiwum Powiatu Wieruszowskiego

Dla usunięcia niedogodności na tak ważnej przeprawie mostowej i spełnienia wymagań technicznych oraz prawa budowlanego podjęto decyzję o przebudowie mostu. Decyzję tę podjęto na podstawie konsultacji i sporządzonej specjalistycznej ekspertyzy przez dr Janusza Ukleję (GEO-PRO-INŻ.) z której wynikało, że przebudowa przyniesie oczekiwany pozytywny efekt techniczny przy możliwie niskich nakładach finansowych i krótkim czasie realizacji.

Przebudowa mostu została wykonana w oparciu o wykonaną dokumentację techniczną przez dr. Janusza Ukleję i pod jego ścisłym nadzorem. Polegała ona m.in. na oczyszczeniu, uszczelnieniu z wykorzystaniem iniekcji izolacji poziomej, wzmocnieniu konstrukcji płyty głównej oraz nałożeniu powłoki hydroizolacyjnej. Zwiększoną nośność mostu uzyskano przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody podklejania spodów dźwigarów kablosprężonych lamelami kompozytowymi z włókien węglowych na epoksydowej zaprawie klejowej.

fot. Archiwum Powiatu Wieruszowskiego

Zastosowano również nowatorski system odwodnienia mostu poprzez odprowadzanie wody do nowych separatorów substancji ropopochodnych zapewniających odpowiednią jakość wody odprowadzanej do rzeki. Wzmocniona została cała konstrukcja powierzchni i elementów nośnych mostu, ułożona została nowa nawierzchnia bitumiczna na moście i chodnikach. Przebudowane i zastabilizowane materacami gabionowymi skarpy rzeki Prosny
w otoczeniu mostu pozwalają na niezakłócony przepływ wód w nurcie rzeki.

Wykonana przebudowa pozwoliła podnieść dopuszczalną masę całkowitą pojazdów na moście do 40 t.

Zrekonstruowany obiekt mostowy bardzo dobrze wkomponowuje się w krajobraz w otoczeniu rzeki Prosny, jest neutralny ekologicznie, stanowi bezpieczną przeprawę dla pieszych, rowerzystów oraz pojazdów.

Śr., 17 Lst. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska