Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Niezamówione usługi dodatkowe – UOKiK ukarał największe sieci komórkowe w Polsce

Niezamówione usługi dodatkowe – UOKiK ukarał największe sieci komórkowe w Polsce fotolia.pl

Prezes UOKiK ukarał największe sieci komórkowe w Polsce, za naliczenia do rachunku klientów, usług dodatkowych, których nie zamówili. Operatorzy przy przedłużaniu umów, dodawali do nich różne usługi dodatkowe, bez zgody klientów.

Włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, powinno się to odbyć najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy.

Operatorzy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak „Granie na czekanie”, „Szafa Gra”, „Prenumerata”, „Czasoumilacz”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Bezpieczny Internet”, „Halo granie”, „Cyber tarcza”, „Pakiet 50 min” oraz „50 sms/mms do wszystkich”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci” oraz  „100/200 minut do innych sieci komórkowych”.

Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa „tak” lub „nie”. Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności.

Źródło: UOKiK

Wt., 27 Lp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek