Projekt nowelizacji ustawy COVIDowej zakłada wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie biegu terminów m.in. w postępowaniach administracyjnych.
W art. 15zzs ust.1 ustawy projektodawcy wskazują, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID bieg terminów procesowych i sądowych w m.in.:
- postępowaniach sądowych, w tym sądowoadministracyjnych,
- postępowaniach egzekucyjnych,
- postępowaniach karnych,
- postępowaniach karnych skarbowych,
- postępowaniach w sprawach o wykroczenia,
- postępowaniach administracyjnych,
- postępowaniach i kontrolach prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej,
- kontrolach celno-skarbowych,
- postępowaniach w sprawach, o których mowa w ustawie o grach hazardowych
- innych postępowaniach prowadzonych na podstawie ustaw
– nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.
Projektodawcy założyli, że wszystkie postępowania prowadzone w momencie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego (od 14 marca 20201 roku) zostają niejako „zamrożone” do czasu jego odwołania (do czasu wydania przez Ministra Zdrowia odpowiedniego rozporządzenia). Wstrzymanie/zawieszenie biegu terminów następuje z mocy samej ustawy, a zatem nie wymaga od organu podejmowania żadnych dodatkowych czynności. Należy jednak pamiętać prowadząc postępowania po ustaniu stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii nie wliczać tego okresu do terminów np. KPA (ale dotyczy do wszystkich terminów proceduralnych, niezależnie w której ustawie są zamieszczone). W przypadku zawieszenia biegu terminów, okres zawieszenia stanowi czasowe zaprzestanie liczenia terminu, a po ustaniu przyczyny (stanu związanego z COVID-19) terminy biegną w dalszym ciągu.
Podobnie jak w przypadku art. 15 zzr ustawy, w art. 15 zzs przewidziano katalog wyłączeń, a zatem wyłączono z instytucji wstrzymania/zawieszenia terminy w postępowaniach sądowych zaliczonych do spraw pilnych i w postępowaniach sądowoadministracyjnych, w których ustawa określa termin ich rozpatrzenia przez sąd oraz wniosków o wstrzymanie wykonania aktu lub czynności.
Nie ulegnie wstrzymaniu i zawieszeniu także bieg terminów w sprawach wyboru lub powołania organów, których kadencje są określone w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (np. wyboru prezydenta) oraz terminów w postepowaniach w sprawach wniosków i pytań prawnych wszczętych i nie zakończonych przed Trybunałem Konstytucyjnym.
Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii nie wpłynie też na wybory do organów samorządu terytorialnego.
Projektodawcy wskazali ponadto, że Wstrzymanie i zawieszenie biegu terminów nie dotyczy kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zamówień współfinansowanych ze środków UE zgodnie z Prawem zamówień publicznych oraz odwołań (dział VI rozdziału 2 Prawa zamówień publicznych).