Podstawową kwestią rozpatrywaną w takim przypadku jest koordynacja PPP w czasie w odniesieniu do procesu przyznawania dotacji. Należy znaleźć odpowiedź na podstawowe pytania [Połączenie finansowania za pomocą dotacji UE z partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) na rzecz infrastruktury Modele koncepcyjne i indywidualne przykłady. JASPERS , grudzień 2010 www.ppp.gov.pl]:
- jakie są kluczowe punkty styczności między nadawaniem struktury i procedurą przetargową PPP a przygotowaniem wniosku o dotację? Czy przetarg na PPP powinien poprzedzić wnioseko dotację, czy na odwrót?
- w jaki sposób koordynować procedurę przetargową PPP i proces składania wniosku o dotację (planowanie w czasie i zarządzanie)?
Innymi słowy na jakim etapie procesu udzielania zamówienia na PPP należy przedłożyć wniosek o przyznanie dotacji? Lub jeszcze inaczej, jak zaawansowany powinien być proces PPP w momencie składania do wniosku o przyznanie dotacji?
Zgodnie z art. 63 ust. 1 rozporządzenia 1303/2013 [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, www.ppp.gov.pl] funkcję beneficjenta w przypadku projektów hybrydowych pełnić może zarówno podmiot publiczny, jak i prywatny.
W związku z tym, wniosek o dofinansowanie, co do zasady, może być składany przez każdy z powyższych podmiotów. Złożenie wniosku o dofinansowanie dla projektu hybrydowego może następować zarówno przed wyborem partnera prywatnego, jak i po dokonaniu wyboru. W pierwszym przypadku wniosek jest zawsze składany przez podmiot publiczny inicjujący partnerstwo publiczno-prywatne. W drugim wnioskodawcą może być podmiot publiczny lub partner prywatny. Co ważne, aby pełnienie roli beneficjenta było możliwe, nie ma konieczności zamieszczania odnośnych przepisów w programie operacyjnym, czy też dokumentach programowych, np. szczegółowym opisie priorytetów. Wynika to z faktu, iż przedmiotowa możliwość została przewidziana przez przepis rozporządzenia 1303/2013, a zatem obowiązuje w odniesieniu do każdego programu operacyjnego, o ile w jego ramach jest możliwa realizacji projektu hybrydowego [. Partnerstwo publiczno-prywatne w ramach funduszy UE 2014–2020 (projekty hybrydowe), Platforma ppp, www.ppp.gov.pl]
Tym samy w każdym przypadku można rozważać dwa scenariusze.
Scenariusz 1: Wniosek o przyznanie dotacji składany przed wyborem partnera prywatnego.
Rozwiązanie takie jest pod wieloma względami najkorzystniejsze, ponieważ pozwala zawczasu starannie zweryfikować, zaplanować i określić warunki przyznania dotacji, a następnie na tej podstawie zaprosić wykonawców do udziału w postępowaniu.
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na pewne praktyczne aspekty składania wniosku o dofinansowanie przed dokonaniem wyboru partnera prywatnego. W przypadku projektów PPP brak zakończonej procedury wyboru partnera prywatnego oznacza, że założenia odnośnie kosztów finansowych projektu mogą ulec istotnej zmianie po wyborze najkorzystniejszej oferty. Wówczas model finansowy (obejmujący okres realizacji i operacyjności), który został zaprezentowany we wniosku o dofinansowanie może wymagać aktualizacji. Jeszcze bardziej skomplikowana może okazać się sytuacja projektu, w którym wybór partnera prywatnego następuje w trybie dialogu konkurencyjnego w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych. W takim przypadku po zakończeniu dialogu z potencjalnym wykonawcami zmianie może ulec nie tylko model finansowy, ale takie fundamentalne elementy, jak zastosowana technologia lub zakres rzeczowy inwestycji.
Scenariusz 2: Wniosek o przyznanie dotacji składany po wyborze partnera prywatnego
Ma to miejsce, przede wszystkim w przypadku, gdy studia wykonalności nie są wystarczająco szczegółowe, a poziom informacji nie jest wystarczający do przedłożenia wniosku lub gdy wyniki ofert, potencjalnie w przypadku dialogu konkurencyjnego, mogłyby w znaczącym stopniu wpłynąć na finansowe dane liczbowe dotyczące projektu.
Magdalena Wojciechowska - Prezes Zarządu Ingenis sp. z o.o., Koordynator projektów PPP