Konwent powiatów Mazowsza chce zmian prawnych, które umożliwią powiatom wykonywanie nowego zadania własnego - usuwania pojazdów porzuconych i usuniętych z dróg, zapisanego w znowelizowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Starostowie proponują konkretne zapisy, uzasadniając wprowadzenie każdego z nich z osobna w stanowisku przyjętym na zebraniu Konwentu 6 maja w Płocku (które w całości publikujemy ponizej).
Po pierwsze wnoszą o zmianę ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie rozciągnięcia stosowania przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, by pojazdy zakwalifikowane przez biegłego skarbowego nie nadające się do eksploatacji, stanowiące odpad w rozumieniu ustawy o odpadach - starosta mógł przekazać do stacji demontażu, o której mowa w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Po drugie proponują, by Minister Infrastruktury wydał rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla pojazdów, których niespełnienie powoduje uznanie tychże za wycofane z eksploatacji. Po trzecie wnioskują o zmianę ustawy o ubezpieczeniu obowiązkowym, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, by zwalniała powiaty z obowiązku ubezpieczania pojazdów, wobec których sąd orzekł przepadek na rzecz powiatu. Po czwarte chcą zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 130a ust. 6a, p.: f, g), uwzględniającej w opłatach za usunięcie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 16 ton oraz pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne użycie specjalistycznego sprzętu, tak, by samorząd powiatowy nie dopłacał do wykonania takiej usługi.
Pełne treści stanowisk dostępne tutaj.