W opinii konwentu zachodzi niezgodność prawa krajowego (art. 20 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym) z art. 3 ust. 1 unijnego rozporządzenia nr 1370/2007. Polska jest jedynym krajem UE, w którym organizator nie posiada możliwości stosowania prawa wyłącznego.
W stanowisku podpisanym przez przewodniczącego konwentu, starostę Edmunda Kaczmarka, samorządowcy argumentują, że „przepisy ustawy dają możliwość łączenia linii dla operatora, czyli linii nierentownych z rentownymi, co obniżałoby w znacznym stopniu koszty dla samorządów. Ale z drugiej strony, wprowadzają przewoźnika komercyjnego, czyli dodatkową konkurencyjność bez możliwości zastosowania prawa wyłącznego. Wdrożenie tych przepisów będzie skutkować od roku 2017 ograniczeniem uprawnień pasażerów do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Będzie to rodzić ich słuszne niezadowolenie i krytykę".