Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy podział terytorialny państwa bez rewolucji, ale z możliwymi korektami

Nowy podział terytorialny państwa bez rewolucji, ale z możliwymi korektami fotolia.pl

Z uwagi na szczególną wartość jaką jest stabilność struktur administracyjnych państwa, nie jest planowane dokonanie zasadniczych zmian w istniejącym podziale terytorialnym państwa. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dopuszcza natomiast możliwość wprowadzenia korekt w ramach obowiązującego obecnie podziału terytorialnego, skonsultowanych i akceptowanych społecznie, które pozwolą na optymalne funkcjonowanie struktur państwowych i samorządowych, w szczególności w kontekście wypełnianych przez nie zadań na rzecz społeczności lokalnych i rozwoju regionalnego - wynika z odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Prowadzone w tym zakresie analizy znajdują się na bardzo wstępnym etapie. Brak jest aktualnie wiążącej decyzji czy rozwiązania, przede wszystkim z tego względu, że ewentualne zmiany muszą zostać poprzedzone szczegółowymi analizami, w tym również w zakresie kosztów związanych z ich wprowadzeniem. Wymaga również podkreślenia, że najważniejszym warunkiem wprowadzenia ewentualnych zmian podziału terytorialnego państwa, będzie ich akceptacja społeczna. 

Warto również wyjaśnić, że kluczowe znaczenie, w kontekście przedmiotowej problematyki, ma idea zrównoważonego rozwoju Polski, a w szczególności wspierania obszarów o słabszym tempie rozwoju. Z uwagi na powyższe, jedną z rozważanych propozycji zmian jest korekta polegająca na wyodrębnieniu województwa warszawskiego. Średnie dochody w przeliczeniu na jednego mieszkańca miasta stołecznego Warszawy przewyższają średnią w krajach Unii Europejskiej. Z kolei, bez uwzględnienia Warszawy, średnie dochody województwa mazowieckiego, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są zbliżone do dochodów biedniejszych województw Polski. Z uwagi na fakt, że aglomeracja warszawska zawyża dane ekonomiczne dla województwa mazowieckiego, województwo to otrzymuje mniej środków z funduszy Unii Europejskiej. Przedmiotowa zmiana pozwoliłaby zatem na pozyskiwanie wyższych środków unijnych na rozwój pozawarszawskich części województwa mazowieckiego.

Kwestia utworzenia województwa środkowopomorskiego uzależniona będzie od dogłębnej analizy czynników społeczno-ekonomicznych, w szczególności woli i oczekiwań mieszkańców regionu.

Jednocześnie  podkreślono, że prace nad wprowadzeniem ewentualnych korekt podziału terytorialnego państwa wymagają zarówno czasu, jak i wieloaspektowej analizy, w tym debaty publicznej i nie mogą być prowadzone pospiesznie. W tym miejscu warto dodatkowo przywołać art. 15 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym zasadniczy podział terytorialny państwa musi uwzględniać więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewnić jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych.

Czw., 4 Lt. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk