Powiadomienia SMS funkcjonują w ponad 260 polskich gminach. Stanowi to nieco ponad 10% z 2478 wszystkich gmin w Polsce. Liczba aktywnych gmin, które informują swoich mieszkańców na bieżąco o zbliżających się zagrożeniach bądź wydarzeniach gminnych stale rośnie.
Mieszkańcy chcący mieć możliwość zarejestrowania się w systemie z reguły muszą jedynie mieć telefon komórkowy i wysłać SMS-a aktywującego.
Kody rejestrujące przypisane są dla każdej miejscowości w gminie, zamieszczane są zwykle na stronach internetowych gmin.
Rejestracja powoduje iż każda informacja wychodząca z Urzędu Gminy kierowana do mieszkańców dociera w formie SMS-a na telefon zarejestrowany w systemie. SMS–em mieszkaniec zostanie poinformowany np. o: ogłoszeniach gminnych, terminach składania wniosków, ważnych wydarzeniach w gminie, imprezach kulturalnych i sportowych, bezpłatnych badaniach lekarskich – każda gmina dostosowuje indywidualnie treść przekazywanych informacji.
Uruchomienie systemu wczesnego ostrzegania i alarmowania mieszkańców nakłada na gminy ustawa o zarządzaniu kryzysowym. Lecz władze gmin idą dalej i wzbogacają ofertę powiadomień w których poza ostrzeżeniami, przekazują inne informacje.
SMS to obecnie najszybszy sposób dotarcia z informacją.
Źródło: www.sisms.pl i serwersms.pl