Krajowa Polityka Miejska zaakceptowana a powiaty niezadowolone z podziału środków unijnych na drogi w ramach RPO – to ważniejsze wnioski ze spotkania zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska.
Posiedzenie odbyło się 17 września w siedzibie Unii Metropolii Polskich w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Członkowie zespołu pozytywnie zaopiniowali projekty:
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zm. rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem; przy czym ze względu na zastrzeżenia przesłane przez Związek Województw RP (chodzi o uwagi województwa mazowieckiego) dojdzie jeszcze do spotkania między reprezentantami resortu infrastruktury i województwa mazowieckiego, które ma wyjaśnić wątpliwości;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie uzyskania uprawnień przez instruktorów i wykładowców, opłat oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także stawek wynagrodzenia członków komisji;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy ze środków instrumentów inżynierii finansowej w ramach regionalnych programów operacyjnych;
- rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków i trybu finansowania zwrotnego w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego rządowego programu popierania budownictwa mieszkaniowego oraz minimalnych wymagań dotyczących lokali powstałych przy udziale tego finansowania.
Wyciąganie wniosków
Zespół wydał także pozytywną opinię dla projektu Ministra Infrastruktury i Rozwoju Krajowa Polityka Miejska. Jednak zanim do tego doszło, odbyła się dłuższa dyskusja nad projektem. Już wcześniej najwięcej uwag miał Związek Województw RP. Był też sceptyczny do wersji dokumentu, która była przedmiotem debaty. – Dopiero wczoraj dostaliśmy wersję projektu przygotowaną po uzgodnieniach międzyresortowych. To za mało czasu, aby się z nimi dobrze zapoznać – mówił przedstawiciel Związku Tomasz Sobieraj, wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego. Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury zapewnił jednak, że ministerstwo prześle jeszcze tego samego dnia pełen tekst projektu uwzględniający nadesłane uwagi.
Za przyjęciem projektu był Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich oraz Unia Metropolii Polskich. – Mieliśmy tylko uwagi stylistyczne do projektu– wyjaśniał Andrzej Lubiatowski, dyrektor Biura Unii Metropolii Polskich. – Ministerstwo infrastruktury nie chce na starcie rozwiązać problemów systemowych, ale przewiduje ich monitoring. Skoro jednak projekt ma w sobie zawarty mechanizm wyciągania wniosków, to trzeba go jak najszybciej przyjąć – tłumaczył Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
- Jesteśmy już na takim etapie, że jeżeli dalej będziemy mnożyli uwagi, to dojdzie do tego, że dokumentu w ogóle nie przyjmiemy – przekonywał Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich.
Projekt Subregionalnego Programu Rozwoju do roku 2020 dla Województwa Małopolskiego zostanie natomiast rozpatrzony na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej, które zaplanowane jest na 30 września.
Dla kogo te pieniądze
W sprawach różnych przedstawiciele Związku Powiatów Polskich zgłosili swoje uwagi do sposobu finansowania dróg lokalnych z funduszy unijnych. Jak podkreślił Tadeusz Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ZPP, starosta dąbrowski, województwa mają możliwość korzystania ze środków unijnych do realizacji inwestycji drogowych w przeciwieństwie do powiatów. - Fundusze UE nie mogą zostać przeznaczone na dofinansowanie dróg gminnych i powiatowych, które stanowią jedynie pośrednią składową układu drogowego zapewniającego dostęp np. do autostrad czy dróg ekspresowych będących składową sieci TEN-T – tłumaczył. Powoduje to, że sytuacji, kiedy dojdzie do skorzystania z tych środków przez powiaty w praktyce nie będzie. – Sprawę załatwiłoby wprowadzenie takich samych zapisów dla nas, jak dla województw – proponował.
- Kiedy pracowaliśmy nad projektem finansowania dróg krajowych, z ubolewaniem przyjęliśmy kryterium połączenia z TEN-T. Jednak rozumieliśmy ogólny sens takiego rozwiązania – mówił Grzegorz Kubalski. – Z zaskoczeniem zobaczyliśmy jednak później jaka jest interpretacja ministerstwa infrastruktury dotycząca pojęć powiazania z drogą – kontynuował.
W odpowiedzi Paweł Orłowski zapowiedział, że poświęci tej sprawie osobne posiedzenie zespołu.