Zamawiający prawidłowo przeprowadzili postępowania w sprawie udzielenia zamówień publicznych realizowanych przy użyciu środków pochodzących z Regionalnych Programów Operacyjnych.
Taki wniosek płynie z raportu Najwyższej Izby Kontroli pt. Zamówienia publiczne współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z jego pełną treścią zapoznać się można TUTAJ.
O wynikach kontroli prezesa Związku Powiatów Polskich poinformował także pismem z 21 lipca br. dr Bogdan Skwarka, dyrektor Departamentu Administracji Publicznej NIK.
Temat kontroli mieścił się w głównym priorytetowym kierunku kontroli NIK – Zapewnienie bieżącej i długookresowej stabilności finansowej państwa, przyjętym do realizacji na lata 2012-2014. Do zadań Najwyższej Izby Kontroli należy m.in. kontrola w zakresie gospodarowania środkami publicznymi, do których zaliczają się wydatki ponoszone na realizację projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
Celem kontroli była ocena prawidłowości udzielania zamówień publicznych w projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w perspektywie finansowej 2007-2013 w ramach projektów kluczowych współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO), których beneficjentami były jednostki samorządu terytorialnego na poziomie gminy. Kontrola została przeprowadzona w 15 gminach pod względem kryteriów legalności, gospodarności i rzetelności. Badaniami kontrolnymi objęto okres od 2007 r. do końca grudnia 2014 r. NIK przeprowadziła kontrolę 15 zamówień publicznych zrealizowanych w ramach czterech Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013.
Tylko jeden poważny
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli, zamawiający realizujący wybrane do kontroli zadania określone w umowach o dofinansowanie projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa: Kujawsko-Pomorskiego, Mazowieckiego, Warmińsko-Mazurskiego, Wielkopolskiego, przeprowadzili objęte kontrolą postępowania w sprawie udzielenia zamówień publicznych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Stwierdzone nieprawidłowości nie miały istotnego wpływu na wynik skontrolowanych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Wyjątkiem był tylko jeden przypadek kiedy to przy zawarciu przez skontrolowanego zamawiającego umowy o udzielenie zamówienia, po wyborze oferty najkorzystniejszej, na warunkach innych niż zawarte w SIWZ, w ogłoszeniu o zamówieniu i w zaakceptowanym wzorze umowy stanowiącym załącznik do SIWZ w części dotyczącej terminu wykonania zamówienia naruszono ustawę.
Jakie wnioski
Najwyższa Izba Kontroli wnioskuje do zamawiających by:
- na etapie przygotowania zamówienia publicznego częściej wykorzystywali instrument wstępnego ogłoszenia o planowanych zamówieniach, co pozwoli wykonawcom na lepsze przygotowanie ofert;
- podejmowali działania w celu uniknięcia nieuzasadnionego podziału zamówień publicznych na części lub zaniżania jego wartości na etapie przygotowania zamówienia publicznego;
- w szerszym zakresie wykorzystywali inne kryteria wyboru oferty poza kryterium najniższej ceny;
- żądali jedynie niezbędnych dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, adekwatne wobec przedmiotu zamówienia oraz stosowali kryteria w sposób przejrzysty i jednakowy w stosunku do wszystkich oferentów;
- publikowali kompletne ogłoszenia o zamówieniu wraz ze wszystkimi zmianami odpowiednio w Dzienniku Urzędowym UE lub w Biuletynie Zamówień Publicznych, co zapewni równe traktowanie wykonawców.
Pełna implementacja
Dr Bogdan Skwarka w piśmie do prezesa ZPP przypomina jeszcze, że nowe dyrektywy unijne dotyczące zamówień publicznych zostały przyjęte w lutym 2014 r. i opublikowane dwa miesiące później. Natomiast państwa członkowskie powinny transponować ich postanowienia do prawa krajowego do 18 kwietnia przyszłego roku. – Zdaniem NIK, administracja publiczna powinna zapewnić pełną i terminową implementację do prawa polskiego nowych dyrektyw UE dotyczących zamówień publicznych od rozpoczęcia ich obowiązywania w dniu 18 kwietnia 2016 r. – podaje dyrektor Skwarka. W ocenie NIK wprowadzone zmiany przede wszystkim upraszczają i przyspieszają proces udzielania zamówień publicznych, a także ułatwiają ubieganie się o zamówienia publiczne.