Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cięcie na Zespole

Cięcie na Zespole fotolia.pl

Posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu w dniu 14 września b.r. okazało się jednym z najdłuższych – trwało bowiem cztery godziny. Długość obrad wynikała z trzech przyczyn: uporu przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, nadmiernie obszernego prezentowania niektórych projektów ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej, a wreszcie wnikliwego przeglądu wniosków poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego o środki z 0,25% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.

Posiedzenie rozpoczęło się jednak od omówienia projekt ustawy  o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych  zawodów. Omówienia – jako że posiedzenie odbyło się dzień po posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów, który przyjął projekt w brzmieniu przedłożonym. W efekcie najciekawszym elementem omawiania tego punktu programu było prostowanie przez przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości – wnioskodawcy, co do zakresu wprowadzonych do projektu zmian.

Drugim w kolejności projektem aktu normatywnego przewidzianym do zaopiniowania był projekt rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki  w sprawie odznak, wyróżnień oraz nagród pieniężnych za osiągnięcia w działalności w zakresie sportu. Wydawało się, że projekt ten nie zajmie zbyt wiele czasu – było to jednak założenie błędne. Rozporządzenie w szczególności określa przesłanki przyznania odznaki „Za Zasługi dla Sportu”. Odznaka ta przysługuje trenerom oraz innym osobom wyróżniającym się szczególną aktywnością i uzyskującym wybitne osiągnięcia w działalności w zakresie sportu. Projektodawcy doprecyzowali, że tymi wybitnymi osiągnięciami może być w szczególności uzyskanie wysokich wyników sportowych wychowanków osoby proponowanej do odznaczenia, publikowanie prac z zakresu teorii i praktyki sportu oraz prowadzenie prac naukowo-badawczych na rzecz sportu. Strona samorządowa zaproponowała uzupełnienie tego wykazu o wspieranie działalności sportowej. Przeciwko takiemu rozwiązaniu opowiedzieli się przedstawiciele resortu tłumacząc, że osoby wspierające sport i tak mogą otrzymać odznakę więc nie ma potrzeby ich wymieniania. Po wskazaniu, że ten sam argument dotyczy wszystkich pozostałych wymienionych grup zebrani usłyszeli, że na ich wskazaniu zależało Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego – zatem muszą pozostać. W tej sytuacji strona samorządowa zaopiniowała projekt warunkowo – pod warunkiem uzupełnienia katalogu o osoby wspierające sport.

Następnie Zespół przystąpił do rozpatrywania dwóch pary rozporządzeń opracowanych przez resort oświaty. Były to:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli oraz projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych – przedstawiciele resortu wyjaśnili, że są to dwa z trzech rozporządzeń dotyczących nowego modelu doskonalenia zawodowego nauczycieli;. Projekty zostały zaopiniowane warunkowo pozytywnie – pod warunkiem przedłożenia przez MEN odpowiedzi na liczne szczegółowe uwagi. Dodatkowo Ministerstwo ma ponownie rozważyć zasadność likwidacji kursów kwalifikacyjnych;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur oraz projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie  w sprawie nadzoru pedagogicznego – oba projekty zostały zaopiniowane pozytywnie.

Pozytywną opinię otrzymały również:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków  form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

Na zakończenie Zespół przeanalizował wnioski dotyczące podziału 0,25% rezerwy  części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2012. Tym razem wyjątkowo dużo wniosków spotkało się z negatywną oceną Zespołu – być może wynikało to z faktu, że w niektórych wypadkach dyskusyjne było, czy wniosek jest rzeczywiście związany z wystąpieniem zdarzeń o charakterze żywiołu, czy też z umiejętnością sporządzania wniosków…

Pt., 21 Wrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski