Od 16 kwietnia br. pod numerem 800 676 676 działa bezpłatna Infolinia Obywatelska Rzecznika Praw Obywatelskich. Każdy obywatel może zadzwonić, aby przedstawić swoją sprawę i uzyskać pomoc oraz informacje prawne.
Infolinia okazała się bardzo skutecznym narzędziem. Od początku funkcjonowania pracownicy Wydziału Przyjęć Interesantów Biura RPO przeprowadzili już ponad 7000 rozmów, w samym lipcu było 2039 rozmów telefonicznych.
Klienci zgłaszają się przede wszystkich w sprawach dotyczących prawa karnego (31 proc.), prawa cywilnego (30 proc.), prawa administracyjnego i gospodarczego (20 proc.) oraz prawa pracy i zabezpieczenia społecznego. Kontakt przez infolinię stanowi już prawie 50 % wniosków pisemnych i ponad ośmiokrotnie przekracza liczbę przyjętych w Biurze Rzecznika interesantów. Ponad połowa problemów udaje się rozwiązać wyjaśnieniami i wskazaniem przysługujących środków działania i wiedzy pozwalającej na samodzielne poradzenie sobie z problemem. W przypadku ok. 12 proc. rozmów przygotowany jest wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich
Źródło: www. brpo.gov.pl