Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Odwieczny problem kierowników urzędów: czy ujawniać dane o pracownikach samorządowych?

Odwieczny problem kierowników urzędów: czy ujawniać dane o pracownikach samorządowych? fotolia.pl

Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna rezygnuje z przysługującego im prawa. Pytanie czy na podstawie tak sformułowanego przepisu w każdym przypadku można odmówić udzielenia informacji o pracowniku zatrudnionym na stanowisku urzędniczym, który jednocześnie nie pełni funkcji publicznej (np. referencie, który nie posiada upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych).

Przepis wyraźnie mówi, że ograniczenie odnosi się do ochrony prywatności osoby fizycznej. Wobec czego na podstawie powołanego przepisu z pewnością można odmówić udzielenia takich informacji jak adres zamieszkania, informacji związanych ze stanem zdrowia pracownika (np. o liczbie dni, w których pracownik korzystał ze zwolnienia chorobowego), prywatnym numerze telefonu, stanie rodzinnym czy sytuacji socjalnej (pracodawca posiada takie informacje chociażby w celu korzystania przez pracownika z ZFŚS czy w przypadku otrzymania od pracownika oświadczenia o satnie majątkowym w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pracodawca może natomiast udzielić informacji o pracowniku bezpośrednio związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych np. o zakresie obowiązków pracownika. Taka informacja nie może korzystać z ochrony, ponieważ jest bezpośrednio związana z wykonywaniem zadań przez podmiot zobowiązany do stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej. Inne rozumienie tego przepisu prowadziłoby do absurdalnych sytuacji, gdyby przyjąć, że zakres obowiązków pracownika podlega ochronie przed ujawnieniem pracodawca nie mógłby np. informować klientów o osobach odpowiedzialnych za wykonywanie danych czynności.

W tym miejscu warto przypomnieć, że zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych wskazanie zakresu zadań do wykonywania na danym stanowisku urzędniczym jest jawne w chwili ogłoszenia informacji o naborze. Ochronie nie podlega również tożsamość pracownika (imię i nazwisko). Potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 6 maja 2010 r. II SAB/Go 10/10 w uzasadnieniu którego wskazano, że "z przepisu art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie można natomiast w żadnym wypadku wywodzić uprawnienia podmiotu dysponującego informacją publiczną do zachowania w tajemnicy tożsamości osoby, która działa w imieniu podmiotu wykonującego zadania publiczne wymienionego w art. 4 ustawy (m.in. wskazanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 osoby prawnej jednostki samorządu terytorialnego). Świadczy o tym w sposób nie budzący wątpliwości treść art. 6 ust. 1 pkt 2 d) ustawy, w myśl którego do zakresu podlegającej udostępnieniu informacji publicznej zaliczane są informacje o podmiotach wymienionych w art. 4 ust. 1, m.in. o organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach".

Jeżeli chodzi o informację dotyczącą wysokości otrzymywanego wynagrodzenia lub innych świadczeń związanych  z wynagrodzeniem, ujawnienie tych danych w przypadku pracowników nie pełniących funkcji publicznych jest ograniczone ze względu na prywatność tych osób. Nie oznacza to jednak, że organ nie może udzielić informacji, która chociaż częściowo będzie satysfakcjonowała stronę. Organ może udzielić odpowiedzi, w oparciu o informacje zamieszczone w regulaminie wynagradzania.

Bernadeta Skóbel

Śr., 1 Lt. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel