Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Panie wójcie: melduję posłusznie, że wyjeżdżam za granicę

Panie wójcie: melduję posłusznie, że wyjeżdżam za granicę fotolia.pl

W Dzienniku Ustaw opublikowano właśnie, uchwaloną w dniu 24 września 2010 r. ustawę o ewidencji ludności.

Likwidacja obowiązku meldunkowego, rejestrów mieszkańców i rejestrów zamieszkania cudzoziemców, nowe zasady dotyczące prowadzenia rejestru PESEL – to niektóre zmiany jakie wprowadza nowa ustawa.

Myślę, że nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak znaczące zmiany wprowadza ona dla polskich obywateli.

 

Obowiązek meldunkowy polegać będzie na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
  • wymeldowanie się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę i powrotu z wyjazdu przekraczającego długość 6 miesięcy.

W nowym akcie nie ma już przepisów zobowiązujących do zameldowania w miejscu pobytu stałego. Obowiązku zameldowania na pobyt stały lub czasowy należy dokonać najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Równocześnie możliwe będzie posiadanie jednego miejsca pobytu stałego i jednego miejsca pobytu czasowego.

Dla rejestracji miejsca pobytu określono, że pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Natomiast pobytem czasowym jest przebywanie przez okres ponad trzech miesięcy bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązek meldunkowy zostanie całkowicie zniesiony i nie będą już gromadzone daty zdarzeń z tym związanych. Z tym samym dniem nastąpi również likwidacja obowiązku prowadzenia rejestrów mieszkańców oraz rejestrów zamieszkania cudzoziemców.

Pod rządem nowej ustawy szczególnego znaczenia nabierze rejestr PESEL – centralny zbiór danych dotyczących obywateli polskich i cudzoziemców zamieszkujących na terenie RP – prowadzony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Najbardziej kontrowersyjne jest rozwiązanie dotyczące wyjazdów za granicę. Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego. I to jest jasne i oczywiste.

Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszenie takiego wyjazdu dokonać będzie trzeba najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego albo czasowego: w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego.

Kluczowe znaczenie dla odwiedzenia urzędu gminy i zgłoszenia wyjazdu, ma więc czas pobytu za granicą. Nie zgłaszamy wszystkich wyjazdów zagranicznych, tylko te które trwać mają powyżej 6 miesięcy.


Udanego tygodnia

Marek Wójcik

Pon., 20 Gr. 2010 0 Komentarzy Dodane przez: