Projekt „Innowacje w samorządzie” zapewni samorządom dostęp do sprawdzonych rozwiązań, które poprawią jakość życia mieszkańców. Dzięki wsparciu finansowemu i eksperckiemu, będą mogły szybciej i skuteczniej wdrażać innowacje społeczne w kluczowych obszarach.
25 marca 2025 r. podpisano umowę na realizację projektu „Innowacje w samorządzie”, który ma na celu wspieranie JST we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Jego realizacja potrwa do 31 marca 2028 r. Za projekt odpowiada Fundacja Fundusz Współpracy.
Nowe rozwiązania – od edukacji po wsparcie osób starszych
Projekt zakłada wykorzystanie innowacji społecznych, które zostały już wypracowane i przetestowane w ramach inkubatorów innowacji społecznych w programie PO WER. Samorządy otrzymają wsparcie w zakresie wdrażania nowych narzędzi w kluczowych obszarach, takich jak:
- edukacja,
- usługi dla seniorów,
- zatrudnienie,
- integracja osób z niepełnosprawnościami.
Granty dla samorządów
W ramach projektu zaplanowano co najmniej 75 grantów na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Każdy grantobiorca-samorząd będzie mógł otrzymać maksymalnie trzy granty o łącznej wartości do 300 tys. zł. Pierwszy nabór ruszy w IV kwartale 2025 roku.
Polskie samorządy potrzebują sprawdzonych, efektywnych rozwiązań, które realnie poprawią jakość życia mieszkańców. Dzięki projektowi „Innowacje w samorządzie” otrzymają nie tylko wsparcie finansowe, ale także doradztwo i szkolenia, które pomogą im skutecznie wdrożyć nowe modele działania – podkreśliła wiceministra Monika Sikora.
Kompleksowe wsparcie dla JST
Projekt obejmuje cztery kluczowe zadania:
- Wybór innowacji – opracowanie listy sprawdzonych rozwiązań gotowych do wdrożenia.
- Dostosowanie narzędzi – dopracowanie wybranych innowacji, oszacowanie kosztów i przygotowanie pakietów wdrożeniowych wspierających JST.
- Granty na wdrożenie – wsparcie finansowe dla samorządów na implementację nowych rozwiązań.
- Eksperckie wsparcie – mentoring, szkolenia i doradztwo dla JST w procesie wdrażania innowacji.
Źródło: MFiPR