Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolej dużych prędkości - unijne wsparcie dla projektu CPK

Kolej dużych prędkości - unijne wsparcie dla projektu CPK fotolia.pl

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otrzymała wsparcie Unii Europejskiej na rozwój kolejowej infrastruktury szybkich połączeń międzyregionalnych. Środki o wartości 162 mln zł przyznane z programu „Łącząc Europę” (CEF) przeznaczone zostaną na prace projektowe linii Sieradz – Poznań, stanowiącej część systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP). Oficjalną umowę o współpracy podpisali przedstawiciele CPK, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, co oznacza kolejny etap prac przygotowawczych do realizacji tej strategicznej inwestycji.

Linia Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań jest kluczowym elementem projektowanej sieci KDP, która ma łączyć Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Budowa tej trasy ma wprowadzić na polskie koleje nowoczesne standardy szybkiego transportu, skracając czas podróży między największymi miastami. Planowany odcinek jest jednym z fragmentów tak zwanego „Y”, czyli układu linii, która umożliwi szybkie przemieszczanie się między stolicą kraju a dużymi ośrodkami miejskimi na zachodzie i południowym zachodzie Polski.

Dzięki realizacji nowej linii, podróż pociągiem z Sieradza do Poznania w 2035 roku zajmie mniej niż 100 minut, co stanowiłoby znaczne przyspieszenie względem obecnych czasów przejazdu. Inwestycja zakłada przystosowanie trasy do prędkości eksploatacyjnych rzędu 300-320 km/h, co umożliwi płynny i szybki ruch pasażerski. W rezultacie, nowy odcinek nie tylko zaspokoi potrzeby podróżnych, ale także odciąży istniejące linie kolejowe, tworząc dodatkowe możliwości dla transportu towarowego. Sieć KDP ma również objąć obsługę nowego lotniska, stanowiącego centralny punkt transportowy Polski.

Przyznane dofinansowanie pozwoli spółce CPK na rozpoczęcie kompleksowych prac projektowych, obejmujących między innymi opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie wymaganych decyzji o ustaleniu lokalizacji linii. Proces ten ma zakończyć się prawomocną decyzją o pozwoleniu na budowę, co umożliwi realizację i przekazanie linii do użytku zgodnie z harmonogramem, planowanym na 2035 rok.

Inwestycja ta jest istotnym elementem strategicznego celu, jakim jest rozwój sieci szybkiej kolei w Polsce. Dotychczas, na przygotowania do budowy linii KDP, CPK pozyskał już około 500 mln zł z funduszy unijnych, które wsparły opracowanie dokumentacji projektowej innych kluczowych odcinków, m.in. linii Warszawa – Łódź oraz tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Cała koncepcja „Y” ma sprzyjać rozwojowi gospodarczemu i społecznemu, ułatwiając dostęp do miejsc pracy i usług, zwiększając mobilność społeczną i rozwój handlu.

Realizacja linii Sieradz – Poznań oraz innych projektów CPK wpisuje się w europejskie standardy zrównoważonego rozwoju transportu i modernizacji infrastruktury, co ma znaczenie zarówno dla wzrostu gospodarczego, jak i dla integracji Polski z głównymi szlakami transportowymi Europy.

Źródło: MI

Pt., 15 Lst. 2024 0 Komentarzy
Tomasz Smaś
Redaktor Tomasz Smaś