Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Określenie kwot dotacji oświatowej podlegających zwrotowi - wyrok WSA

Określenie kwot dotacji oświatowej podlegających zwrotowi - wyrok WSA fotolia.pl

Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie łub finansowanie dotowanego zadania.

Dotacjami nienależnymi są natomiast dotacje udzielone bez podstawy prawnej (art. 252 ust. 4 u.f.p).

Ustawa nie definiuje dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, ale dotyczy ona sytuacji, gdy otrzymana przez beneficjenta dotacja zostanie wykorzystana na inne cele niż wskazane w ustawie.

Do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60 u.f.p., a nieuregulowanych w tej ustawie, w tym do kwot dotacji podlegających zwrotowi, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej.

Wobec powyższego, postępowanie w sprawie określenia do zwrotu do budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacji pobranej w nadmiernej wysokości powinno być prowadzone przy zastosowaniu procedury wynikającej z k.p.a., ale z odpowiednim uwzględnieniem przepisów Działu III Ordynacji podatkowej.

Stosując zatem odpowiednio przepis art. 21 § 3 o.p. należy przyjąć, że jeżeli w postępowaniu administracyjnym organ administracji publicznej stwierdzi, że beneficjent, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie dokonał zwrotu w całości lub w części udzielonej dotacji, nie złożył rozliczenia dotacji albo że wysokość zobowiązania jest inna niż wykazana w tym rozliczeniu wydaje decyzję, w której określa wysokość dotacji podlegającej zwrotowi. Środki finansowe przyznawane w ramach dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowią środki publiczne - i w związku z tym ich wydatkowanie przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych jest poddawane szczególnym rygorom (w tym także związanym z rozliczaniem ich wydatkowania), wynikającym z ogólnych zasad finansów publicznych (określonych w ustawie o finansach publicznych), przepisów ustaw szczególnych (w tym w szczególności ustaw oświatowych), regulujących procedurę dotowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jak również z umów zawieranych pomiędzy dotującym a beneficjentem dotacji.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania, środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na finansowanie łub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Analiza definicji dotacji budżetowej zawartej w omawianym przepisie pozwala wyodrębnić kilka zasadniczych cech charakteryzujących wydatki tego rodzaju. Po pierwsze, dotacje zostały określone jako środki podlegające szczególnym zasadom rozliczania. Przyjmuje się, że nakaz ten powinien być rozumiany jako konieczność dostarczenia przez beneficjenta dowodów pozwalających stwierdzić, iż środki z dotacji zostały prawidłowo pozyskane i następnie wykorzystane. Podmiot dotujący jest zaś zobowiązany do dokonania określonych w przepisach czynności rozliczeniowych.

Źródło: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 września 2023 r., III SA/Gl 233/23, orzeczenia.nsa.gov.pl 

Czw., 7 Gr. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka