Przedstawiciel Ministerstwa Klimatu i Środowiska na posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska KWRiST 9 grudnia 2021 r. zadeklarował przedstawienie przez Ministerstwo publicznego stanowiska w sprawie tzw. projektów parasolowych w świetle nowelizacji ustawy o OZE, co nastąpiło 15 grudnia 2021 roku. Poniżej publikujemy jego treść.
Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii przyjęta przez Sejm 29 października 2021 r., została 14 grudnia podpisana przez Prezydenta RP. Zakłada ona m.in. wprowadzenie od 1 kwietnia 2022 r. systemu wartościowego rozliczenia energii wyprodukowanej przez prosumenta, tj. net-billing. Obecni prosumenci oraz ci, którzy do 31 marca 2022 r. złożą wniosek do Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) o przyłączenie mikroinstalacji do sieci, pozostaną w systemie opustów, z którego będą korzystać przez 15 lat.
System net-billingu jest dla prosumenta równie prostym i nieabsorbującym czasowo mechanizmem rozliczeń, co funkcjonujący obecnie system opustów. Obliczanie wartości nadwyżki energii na koncie prosumenta będzie realizował sprzedawca w oparciu o algorytm wynikający z przepisów ustawy. Rozliczenie będzie dotyczyło wartości, a nie ilości – jak obecnie energii elektrycznej i będzie dokonywane w pieniądzu (PLN), a nie w kilowatogodzinach (kWh). Podstawowym celem net-billingu jest obniżenie rachunków za energię elektryczną w gospodarstwie domowym prosumenta.
Nowe rozwiązania wdrażają przepisy UE obowiązujące państwa członkowskie w tym zakresie. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE (tzw. dyrektywa rynkowa), wszyscy uczestnicy rynku energii, w tym prosumenci, muszą ponosić opłaty sieciowe. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (tzw. dyrektywa RED II) przewiduje obowiązek umożliwienia prosumentom otrzymywania wynagrodzenia odzwierciedlającego wartość rynkową energii. System net-billingu wprowadza te rozwiązania w życie.
Jednocześnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyraża poparcie dla przygotowywanych w Sejmie rozwiązań, które pozwolą jednostkom samorządu terytorialnego na zrealizowanie rozpoczętych już tzw. projektów parasolowych, dedykowanych indywidualnym odbiorcom planującym inwestycje w mikroinstalacje PV.
Należy podkreślić, iż podjęte zostały działania, które pozwolą na skuteczną realizację rozpoczętych projektów parasolowych i grantowych finansowanych ze środków Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) na lata 2014-20. Podczas szerokich konsultacji z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, zostały wypracowane rozwiązania umożliwiające osobom, które zawrą w terminie do dnia 31 marca 2022 r. umowę na dofinansowanie albo zakup lub montaż mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym uprawnionym podmiotem realizującym projekt dofinansowany w ramach RPO oraz złożyły wniosek o przyłączenie mikroinstalacji w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r., dokonywać rozliczenia wytworzonej i pobranej energii elektrycznej w oparciu o system opustów.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyraża przekonanie, że możliwość uzyskania dofinansowania przez prosumentów z tzw. programów parasolowych, oferowanych przez gminy, jako atrakcyjny mechanizm wsparcia, nadal będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem. Programy parasolowe finansowane z funduszy europejskich w ramach RPO zapewniają wysoki poziom wsparcia od 60% do nawet 85% kosztów domowej mikroinstalacji fotowoltaicznej.
Źródło: www.gov.pl/klimat