Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi przypomniał podstawowe zasady związane z dostępem do informacji publicznej w przypadku tzw. zamówień bagatelnych udzielanych w ramach realizacji projektów unijnych, do których z uwagi na wartość owych zamówień nie znajduje zastosowania ustawa – Prawo zamówień publicznych.
W omawianej sprawie Skarżąca zwróciła się z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w nawiązaniu do zapytania ofertowego, zawierającym prośbę o przesłanie treści ofert, ze wskazaniem oferty najkorzystniejszej oraz wyników oceny wszystkich ofert. Jak zauważył Sąd, przypadek ten objęty został treścią Wytycznych w zakresie kwalifikowalności, a co za tym idzie zachodziła sytuacja, o której mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sąd podkreślił, że ustawa wdrożeniowa w tej sytuacji stanowiła lex specialis w stosunku do ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wynika to bezpośrednio z treści art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej w zw. z art. 37 ust. 6 i 7 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 – wskazał Wojewódzki Sąd.
WSA przywołał pełną treść przepisów ustawy wdrożeniowej, według których: „Dokumenty i informacje przedstawiane przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu przez właściwą instytucję w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej” (art. 37 ust. 6) i „Dokumenty i informacje wytworzone lub przygotowane przez właściwe instytucje w związku z oceną dokumentów i informacji przedstawianych przez wnioskodawców nie podlegają, do czasu rozstrzygnięcia konkursu albo zamieszczenia informacji, o której mowa w art. 48 ust. 6, udostępnieniu w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej” (art. 37 ust. 7).
Równocześnie Sąd dodał, że punkt 6.5.2. Wytycznych w zakresie kwalifikowalności reguluje zasady przeprowadzania postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia zgodnie z zasadą konkurencyjności. WSA przypomniał o tym, iż w świetle Wytycznych należy m.in. sporządzić protokół, którego załącznikami są złożone w toku postępowania oferty, a informację o wyniku postępowania upublicznia się w taki sposób, w jaki zostało upublicznione zapytanie ofertowe. Informacja o wyniku postępowania powinna zawierać co najmniej nazwę wybranego wykonawcy. Natomiast na wniosek wykonawcy, który złożył ofertę, istnieje obowiązek udostępnienia wnioskodawcy protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, z wyłączeniem części ofert stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa – zaznaczył WSA.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 października 2020 r., II SAB/Łd 74/20
Źródło: CBOSA