Opracowanie programu ochrony środowiska często wymaga zaangażowania zewnętrznych autorów specjalizujących się w sporządzaniu tego typu opracowań – choć nie jest to jakkolwiek wymagane i wydaje się, że warto spróbować sporządzenia programu własnymi siłami.
Jeśli przyjdzie do zlecenia takowego sporządzenia zewnętrznemu wykonawcy, to warto pamiętać, że w świetle art. 403 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska, do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 tej ustawy w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6 Prawa ochrony środowiska, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Pamiętajmy, że katalog z art. 400a ma charakter zamknięty, a niektórzy stoją na stanowisku, że środki wskazywane w art 403 ust. 1 są „znaczone” niezależnie od zasady roczności budżetu.
W przywołanym katalogu w punkcie 37 znajduje się przesłanka umożliwiająca finansowanie opracowywania z omawianych środków – na poziomie regionu – wojewódzkich programów ochrony środowiska. Niemniej zarówno gminy, jak i powiaty mogą się oprzeć na ogólnej przesłance zawartej w art. 400a pkt 42 Prawa ochrony środowiska, wedle której finansowane z przedmiotowych środków mogą być inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju i zgodne z polityką ochrony środowiska. Skoro programy ochrony środowiska służą realizacji polityki ochrony środowiska, którą jest zespół działań mających na celu stworzenie warunków niezbędnych do realizacji ochrony środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, to opracowanie omawianych programów można – w oparciu o wskazaną ogólną przesłankę – jak najbardziej zaliczyć do wydatków na finansowanie ochrony środowiska.
Tą częścią kończymy omawianie – w formie miniprzewodnika – programów ochrony środowiska.