Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pierwsze inwestycje drogowe w nowej perspektywie finansowej ruszają

Pierwsze inwestycje drogowe w nowej perspektywie finansowej ruszają fotolia.pl

83 miliardy złotych wydane zostanie na transport w ramach środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, , w tym ok. 45 mld zł tylko na drogi. Mają one sprawić, że podróż w miastach oraz pomiędzy aglomeracjami będzie łatwiejsza, bezpieczniejsza oraz bardziej komfortowa.

Priorytetem będzie budowa nowoczesnej i kompletnej sieci dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieci TEN-T) oraz w miastach. O unijne wsparcie będą mogły ubiegać się także projekty z zakresu transportu multimodalnego (tj. wykorzystującego więcej niż jeden środek przewozu), lotniczego oraz miejskiego transportu niskoemisyjnego.

Będą to inwestycje dotyczące m.in.:

  • stworzenia spójnej sieci dróg o dużej przepustowości, łączącej wszystkie miasta wojewódzkie z siecią TEN-T – przede wszystkim budowa nowych szlaków, w tym obwodnic miast; odciążenie ośrodków miejskich od ruchu drogowego – rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych;
  • poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – m.in. doposażenie jednostek nadzoru nad ruchem drogowym i służb ratowniczych;
  • transportu intermodalnego – np. poprawa funkcjonowania i możliwości przeładunkowych terminali drogowo-kolejowych w portach morskich; modernizacja, rozbudowa i budowa terminali intermodalnych wraz z infrastrukturą dostępową (w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T), zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony, platformy);
  • poprawy infrastruktury dostępu do portów, infrastruktury portowej i nabrzeżowej (porty w sieci bazowej TEN-T);
  • żeglugi śródlądowej – np. usuwanie tzw. „wąskich gardeł”, poprawa bezpieczeństwa żeglugi, program wdrażania  systemu  informacji  rzecznej   (warunkiem   koniecznym  jest   pełna   zgodność  inwestycji  z wymogami prawa UE, w tym z uwzględnieniem ich w dokumentach strategicznych spełniających wymogi Ramowej Dyrektywy Wodnej i tzw. Dyrektywy powodziowej);
  • rozwoju kolei zarówno w sieci TEN-T jak i poza nią, a także kolei miejskich – m.in. modernizacja, rehabilitacja istniejących szlaków; unowocześnienie taboru, dworców i przystanków; wprowadzanie na najważniejszych szlakach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS);
  • poprawy bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i kolejowym;
  • ekologicznego transportu miejskiego – nowoczesna infrastruktura tramwajowa, niskoemisyjne autobusy, trolejbusy.

W obecności wiceministra Waldemara Sługockiego przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali pierwsze w Programie Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) 2014-2020 umowy o dofinansowanie, dzięki którym Polska zyska kolejne nowoczesne połączenia drogowe. Łączna suma funduszy UE na realizację pięciu inwestycji to ok. 3,3 mld zł.

–    Już w 2013 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, korzystając z doświadczeń mijającej perspektywy, umożliwiło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszanie przetargów na zadania przewidziane do dofinansowania z nowej puli Funduszy Europejskich, tak aby ich realizacja mogła rozpocząć się jak najszybciej. Pozwoli to również na bardziej racjonalne rozłożenie wydatków w czasie – poinformował wiceminister Waldemar Sługocki. Wśród nich znalazły się przedsięwzięcia z podpisanymi dziś umowami: Są to:

  • S3 Nowa Sól – Legnica (odcinek Kaźmierzów – Legnica),
  • S3 Nowa Sól – Legnica, odcinek w. Nowa Sól Płd. – węzeł Kaźmierzów (bez węzła),
  • S5 odcinek Korzeńsko – Wrocław (węzeł Widawa),
  • S7 Radom (Jedlińsk) – Jędrzejów (odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna),
  • S7 odcinek Jędrzejów – granica województwa świętokrzyskiego/małopolskiego.

Inwestycje poprawią dostępność komunikacyjną regionów Polski i ich miast. Skrócą czas przejazdu między najważniejszymi ośrodkami w kraju. Usprawnią ruch tranzytowy. Podniosą poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróży. Wpłyną na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności oraz przyczynią się do wzrostu liczby inwestorów i turystów. – W konsekwencji wzrośnie atrakcyjności gospodarcza obszarów położonych w sąsiedztwie tras – podkreślił wiceszef resortu.

Pt., 2 Prn. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna